– Vil bli lange køer med kontroll av alle vogntog

KONTROLL AV VOGNTOG: Køene vil bli stående langt inn i Sverige om Statens vegvesen skulle kontrollert alle vogntog som kommer inn i Norge. Hver dag passerer det rundt 1.500 vogntog på Svinesund, rundt 40 av disse kontrolleres.

KONTROLL AV VOGNTOG: Køene vil bli stående langt inn i Sverige om Statens vegvesen skulle kontrollert alle vogntog som kommer inn i Norge. Hver dag passerer det rundt 1.500 vogntog på Svinesund, rundt 40 av disse kontrolleres. Foto:

Øyvind Grotterød, fagleder i Statens vegvesen ved grensekontrollen på Svinesund, mener det kan bli vanskelig å kontrollere alle tunge kjøretøy som kjører inn i Norge.

DEL

– Det er selvfølgelig ønskelig også for oss å kontrollere alle som kommer. Men da vil køen bli stående langt inn i Sverige. Det stopper fort opp allerede i dag, sier Grotterød til NRK.

Ble selv påkjørt

I NRKS Debatten på torsdag var kontroll av vogntog temaet. Da uttalte yrkessjåfør Bård Pettersen og Håkon Brox at myndighetene må kontrollere alle tunge kjøretøy på vei inn i landet.

– Det må være krav nummer én, så myndighetene har mulighet til å sjekke både førerkort og kjøretøyets tekniske tilstand, uttalte Brox.

Han ble selv liggende i over to uker i kunstig koma etter at et utenlandsk vogntog dundret inn i personbilen han satt i 2015.

Kun 40 sjekkes daglig

Hvert døgn passerer det 1.500 vogntog på Svinesund. Av disse blir i gjennomsnitt 40 kontrollert.

Ifølge NRK tar hver kontroll alt fra 15 minutter til en hel arbeidsdag, avhengig av hva som undersøkes.

Skulle Statens vegvesen kontrollert alle tunge kjøretøy som passerer på Svinesund, måtte de ha undersøkt ett vogntog i minuttet hvert eneste minutt gjennom hele døgnet.

– Da sier det seg selv at vi må få tilført ganske mye ressurser for å klare å stanse alle, sier Øyvind Grotterød til NRK.

Vil stramme inn regelverket

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) uttaler følgende om denne saken:

– Hvis jeg hadde trodd at vi hadde løst alle problemene ved å bare kontrollere på grensene, så hadde vi naturligvis gjort det. Men risikoen endrer seg fra sted til sted. Vi må flytte tilsynet slik at de som er ute og kjører aldri vet når eller hvor vi kontrollerer, sier Dale.

Statsråden er opptatt av å stramme inn regelverket og øke antall kontroller. Men han ønsker dem der det til enhver tid er høyest risiko.

– Det er klart at vi kan ha 2500 trailere stående på Svinesund. Det kan vi. Men det er ikke sikkert at det reduserer risikoen. Hvis traileren passerer Svinesund og skal inn til Halden, så er jeg mer opptatt av å kontrollere de som skal til Hemsedalsfjellet, sier Dale til NRK.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags