- Vi skal ta verdensherredømme

Vidar Osa (t.v.) og Geir Sand Nilsen er to sentrale skikkelser i selskapet Fanbooster.

Vidar Osa (t.v.) og Geir Sand Nilsen er to sentrale skikkelser i selskapet Fanbooster. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Haldenserne Vidar Osa og Geir Sand Nilsen er helt sentrale i et IT-selskap som er i ferd med å gjøre internasjonal suksess.

DEL

Har du deltatt i en konkurranse eller quiz på Facebook noen gang? Da er det stor sannsynlighet for at haldenserne Geir Sand Nilsen og Vidar Osa i Fanbooster skal ha noe av skylda for eller æren for det.

- Det kan fort ha vært oss, ja. Vi har store kunder som Telenor, Netcom, Moods of Norway, Samsung, Electrolux, Manchester City og det engelske fotballandslaget på lista, forteller Vidar Osa til Halden Arbeiderblad.

Selgeren og innovatøren

Han og Geir Sand Nilsen er begge født og oppvokst i Halden og innehar nå to av de mest sentrale posisjonene i IT-selskapet Fanbooster. Vidar har ansvaret for å få nye kunder inn (salgsdirektør) og Geir er sjef for all innovasjon (innovasjonsdirektør).

- Jeg har ansvar for alt vi ikke har og alt vi ikke har tenkt på. Mens Vidar sørger for å selge det vi faktisk har laget, forklarer Geir Sand Nilsen.

Hjelper bedrifter å lykkes på Facebook

Fanbooster er et IT-firma som ble startet av familien Eggum i Kongsberg for drøye tre år siden. De selger webbaserte verktøy og apper for å skreddersy profesjonelle Facebooksider. Med andre ord hjelper de norske og internasjonale bedrifter å lykkes med sine aktiviteter på Facebook. Slik som spill, quizer og lignende.

BAKGRUNN: Her kan du se et eksempel på en konkurranse som det engelske fotballandslaget har laget på sine Facebooksider med verktøyet fra Fanbooster

På den korte tiden Fanbooster har eksistert, har de allerede ekspandert med kontorer i Oslo, Sverige, Finland, Belgia, Nederland, Storbritannia, India og Bulgaria. Haldenserne jobber på bedriftens Oslo-kontor og er tydelige på at bedriften på ingen måte er i nærheten av målet sitt ennå.

- Vi skal ta verdensherredømme, sier Sand Nilsen.

- Ja, vi skal bli verdensledende på det vi driver med. Da må vi først sikre at vi blir størst i Europa, mye større i USA og også posisjonere oss i Asia, som er et marked som virkelig er på vei opp, utfyller Vidar Osa.

Tror de blir millionærer

Går det som Sand Nilsen tror, blir Fanbooster kjøpt opp av et av verdens største IT-firmaer i løpet av noen få år.

- Og da blir dere begge millionærer?

- Ja. Da får vi nok penger. I så fall blir det en stor fest. Men det er ikke det vi bygger for. Vi bygger for å ha det gøy og lykkes her og nå. Dette selskapet er likevel så spennende at det kommer til å bli kjøpt opp av en av de store hvis det går som vi tror, påstår Sand Nilsen.

Droppet ut av skolen

De to sentrale skikkelsene i Fanbooster er begge oppvokst i Halden og spilte på et tidspunkt også sammen i Halden basketballklubb. Felles har de begge også at til tross for at de lykkes i næringslivet, framstår de som to mislykkede eksempler i statistikken for høyere utdanning.

- Ingen av oss har fullført den høyere utdanningen vi begynte på, sier Vidar Osa.

- Jeg startet business samtidig som jeg utdannet meg til å bli sivilingeniør. Hele tiden hadde jeg valget mellom skole og business. Og da tapte skolen hver gang. Til slutt tenkte jeg: Herregud, det her gidder jeg ikke mer, forteller Sand Nilsen.

- Det er ikke noe du angrer på nå?

- Nei. Jeg jobber med å forme det som er nytt. Drive innovasjon. Mens på skolen lærer du egentlig bare om det som er gammelt. Som andre folk allerede kan. Egentlig burde jeg gått mindre på skole, sier Sand Nilsen.

Avstandspatrioter

Begge er de stolte haldensere og det er noe resten av bedriften ofte får merke.

- Selv om vi begge har flyttet fra Halden, har vi et sterkt forhold til byen. Vi er avstandspatriotiske. Vi snakker om Halden og bruker gjerne også vår bakgrunn når vi snakker med nye kunder, sier Vidar Osa.

Går i samarbeid med høyskolen

I disse dager får også IT-firmaet en enda sterkere tilknytning til Halden. Innovasjonssjef Geir Sand Nilsen har nemlig tatt initiativ til et formelt samarbeid med IT-utdanningen ved Høyskolen i Østfold.

- Vi innleder i disse dager et samarbeid med Høgskolen i Østfold. Et av de første prosjektene vi gjør sammen er å analysere hvordan vi kan utnytte den store mengden av data våre kunder får inn gjennom våre løsninger på Facebook. Vi håper vi får muligheten til å utvikle dette samarbeidet videre, sier Sand Nilsen.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags