Denne ungdomsbedriften fikk «Propellen»

PROPELLBREV: Jentene i Lock the Box UB. Fra venstre: Frida Gulbrandsen Sydskogen, Henriette Louise Dippner, Julia Mattsson, Ann Iren Torp Haakenstad og Marthe Adine Syversen.

PROPELLBREV: Jentene i Lock the Box UB. Fra venstre: Frida Gulbrandsen Sydskogen, Henriette Louise Dippner, Julia Mattsson, Ann Iren Torp Haakenstad og Marthe Adine Syversen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Åtte ungdomsbedrifter fra Halden deltok på «Propelljakten» på mandag.

DEL

Ungt Entreprenørskap Østfold, i samarbeid med SpareBank1 Østfold Akershus, arrangerer «Propelljakten» hvert år som gir en ungdomsbedrift anledning til å søke støtte på inntil 3.000 kroner. 

Propelljakta

«Propelljakta» fant sted på SpareBank1 sine lokaler i Halden. Da møtte åtte lokale ungdomsbedrifter en jury fra næringslivet hvor de presenterte ungdomsbedriftideen.

Det ble satt av 15 minutter til hver bedrift.

– Entreprenørskap i utdanning er viktig og Ungt Entreprenørskap Østfold jobber derfor for at flest mulig elever og studenter skal få entreprenørskapsopplæring. Dette gjøres i samarbeid med lokalt næringsliv, forteller rådgiver i Ungt Entreprenørskap i videregående skole, Marte Teien.

Lock the Box

Ungdomsbedriftene presenterte ideene sine for en jury bestående av Preben Nøhr fra AXXE, Anders Idebøen fra Logiq og Lars Jørgen Olsen, leder bedriftsmarkedet Sparebank1 Østfold Akershus.

JURY: På bildet fra venstre: Silje Solberg i Ungt Entreprenøskap Østfold, Anders Idebøen fra Logiq, ungdomsbedriften Nada UB med Ida Sofie Brand, Henriette Malmquist og Alison Hansen, Lars Jørgen Olsen i SpareBank1 Østfold Akershus og Preben Nøhr fra AXXE.

JURY: På bildet fra venstre: Silje Solberg i Ungt Entreprenøskap Østfold, Anders Idebøen fra Logiq, ungdomsbedriften Nada UB med Ida Sofie Brand, Henriette Malmquist og Alison Hansen, Lars Jørgen Olsen i SpareBank1 Østfold Akershus og Preben Nøhr fra AXXE. Foto:

– For å få støtte måtte ungdomsbedriften blant annet vise engasjement, drivkraft og gjennomføringsevne, samt vise et tydelig behov i markedet og potensial for verdiskapning. Lock the Box UB var en av de flere ungdomsbedriftene som fikk muligheten til å søke «Propellen», forteller Teien.

Lock the Box sin forretningsidé går ut på en låsemekanisme til brusboks som gjør at du kan lukke igjen brusboksen, uten å være redd for at den lekker.

– Nå får vi prøvd å drive en ekte bedrift

Med propellbrevet i hånda kunne de unge, forventningsfulle entreprenørene vende tilbake til klasserommet med ny giv.

– Det er kjempegøy å ikke bare være på skolen. Nå får vi prøvd å drive en ekte bedrift. Det er moro å høre at næringslivet har troen på oss, sier jentene i Lock the Box.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags