– Du må kontakte banken – hvis ikke sperres BankID

SI FRA: Banksjef Tom Willy Prangerød i Sparebank1 Halden sier du må ta kontakt med banken hvis du ikke klarer å få  tak i passet innen fristen 16. juni. Arkiv.

SI FRA: Banksjef Tom Willy Prangerød i Sparebank1 Halden sier du må ta kontakt med banken hvis du ikke klarer å få tak i passet innen fristen 16. juni. Arkiv.

Artikkelen er over 2 år gammel

Det har gått ut brev til trofaste kunder som har hatt bankkonto og BankID i Halden sparebank i mange, mange år om at de må sende kopi av passet sitt. Hvis ikke blir BankID sperret i midten av juni.

DEL

Brevet er sendt til alle kunder som banken mangler gyldig legitimasjon og informasjon om. Svarfristen er satt til 16. juni i år.

Sperres

«Det er viktig at du svarer innen fristen så du unngår at din BankID blir sperret. Gjelder også BankID på mobil».

Bakgrunnen for brevet er at alle norske banker er pålagt av myndighetene å innhente gyldig legitimasjon fra kundene, og riktige opplysninger, slik at banken skal kunne ivareta de lovpålagte pliktene som myndighetene pålegger dem.

Hensikten skal være å stanse hvitvasking av penger og terrorfinansiering. Reglene er internasjonale og bygger på EUs hvitvaskingsdirektiv.

– Du må kontakte banken

Brevet skaper reaksjoner. Noe banksjef Tom Willy Prangerød i Sparebank1 Halden har stor forståelse for det.

– Hva skal folk gjøre hvis de ikke har gyldig pass?

– Hvis du for eksempel er 80 år og ikke skal reise mer, er forslaget mitt at disse unntakene som ikke kommer til å ha behov for pass i framtida, tar kontakt med oss. Så skal vi gjøre alt vi kan for å finne gode løsninger på det. Men, dette er altså unntakene, svarer han.

Og fortsetter: – Vi ser det er satt en kort frist. Hvis folk trenger tid – da det er kø for å få utstedt pass – ta kontakt med banken, så løser vi det også. Da venter vi med å sperre BankID til de har fått pass. De må ta kontakt med oss, presiserer han.

Trofaste kunder

Banksjef Tom Willy Prangerød ser det banale i dette, for manglende passdokumentasjon gjelder gjerne trofaste kunder som har gått ut og inn av banken i mange, mange år. Dette er kunder de bankansatte kjenner godt.

– Dette er krav myndighetene pålegger oss, forklarer han.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags