Dekk-sjekk på grensa: – Jeg kan ikke huske at det har vært så bra noen gang

Statens vegvesens har kontollert dekkutrustning og kjettinger denne uka. Men også bremsene er sjekket, og der ble det oppdaget flere alvorlige feil.

Statens vegvesens har kontollert dekkutrustning og kjettinger denne uka. Men også bremsene er sjekket, og der ble det oppdaget flere alvorlige feil. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

1.500 tungbiler er denne uka kontrollert på grensa i Østfold og Hedmark. Statens vegvesen er imponert over resultatene. Men noen grelle eksempler er det alltid!

DEL

(Fredriksstad Blad) Vi har fått en liten smak på glatte veier og vanskelige kjøreforhold denne uka. Gode dekk er alfa og omega, og for lastebiler og andre tunge kjøretøy er også kjetting helt avgjørende.

Derfor har Statens vegvesen denne uka hatt en omfattende kontroll for å sjekke godkjente vinterdekk og riktig antall kjettinger hos tungbiler.

334 kjøreforbud

70 kontrollører har jobbet skift hele uka og har til sammen gjennomført 1497 fullverdige kontroller på de fire største grenseovergangene i Hedmark og Østfold; Svinesund, Ørje, Magnormoen og Østby ved Trysil.

– Når det gjelder dekk og kjettinger, så er tilstanden generelt veldig bra. Jeg kan faktisk ikke huske at det har vært så bra noen gang. Her er det tydelig at den jobben vi har gjort i hele landet og de endringene som har vært i lovverket har virket, sier fagleder for utekontroll i Østfold, Øyvind Grotterød, i en pressemelding.

Sammen med kollega Geir Thomas Finstad i Hedmark er han fornøyd med resultatene.

De fleste hadde kjettingene i orden, men dette var langt fra bra nok.

De fleste hadde kjettingene i orden, men dette var langt fra bra nok. Foto:

Mange dårlige bremser

Men langt fra alle har gode sko på kjøretøyet sitt. Kontrollørene oppdaget også overlast, gjenstander i frontruta som hindret sikten, tekniske feil og dårlig lastsikring.

Av de nesten 1.500 kontrollene ble det utstedt 334 kjøreforbud. 33 av disse bruddene mente Statens vegvesen var så alvorlige at de ble anmeldt.

Ekstrautstyr og pynt som dette er ikke tillatt å ha i frontruta, skriver Statens vegvesen. Dette kjøretøyet fikk kjøreforbud frem til ruta var rydda.

Ekstrautstyr og pynt som dette er ikke tillatt å ha i frontruta, skriver Statens vegvesen. Dette kjøretøyet fikk kjøreforbud frem til ruta var rydda. Foto:

Også dårlige bremser har kontrollørene funnet flere av. Grotterød forteller at de på Svinesund stoppet en tilhenger som ble stående igjen. Den samme tilhengeren hadde tilsvarende feil da den ble stoppet i mai.

– Når den da kommer hit igjen fem måneder etterpå uten at feilen er retta opp, blir det stopp. Nå har vi fått beskjed fra eieren om at den vil bli hentet av et lokalt bilopphuggerfirma. Helt greit å få slikt bort fra veien, sier han i pressemeldingen.

Vet ikke hvordan de skal bruke kjetting

Spesielt ved kontrollstasjonen på Trysil var de kjettingføre torsdag, og det er uansett krav om at tungbiler skal ha med seg et riktig antall kjettinger. De to faglederne tviler derimot på om alle vet hvordan de skal brukes.

– Vi så flere eksempler på tungbiler som sto stille og som sperret trafikken fordi de ikke hadde tatt på kjettingene i tide, forteller Finstad i Hedmark.

– Det hender vi spør de som er på vei inn i landet om de vet hvordan de skal bruke kjettingene. Det er det slettes ikke alle som kan, selv om det skal være en del av opplæringa deres, sier Grotterød i Østfold.

Torsdag var det våte arbeidsforhold for kontrollørene på Ørje.

Torsdag var det våte arbeidsforhold for kontrollørene på Ørje. Foto:

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken