Ambisjoner om dobbeltspor til Halden i 2034

Av og

Det er ingen planer i statsbudsjettet om å få dobbeltspor til Halden raskere enn tidligere planlagt.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Regjeringen følger dermed estimatet fra nasjonal transportplan, som ble lagt frem tidligere i år.

Med dobbeltsporet er det mulighet for to tog i timen i grunnrute.

Les også: Håper jernbaneutfordringen i Halden er avklart om tre år

Planen i statsbudsjettet som nå legges frem er å ferdigstille dobbeltspor til Fredrikstad i 2024 og Sarpsborg i 2026.

I forslaget til nytt statsbudsjett er det satt av 223 millioner kroner til videre planlegging av de to InterCityprosjektene Haug-Seut og Seut-Sarpsborg.

Planleggingen av prosjektet Haug-Seut i 2018 gjennomføres med sikte på mulig byggestart i 2021 og ferdigstilling i 2024. Prosjektet omfatter 16 km nytt dobbeltspor og stasjon med to spor ved Råde, der stasjonen må flyttes for å rette ut traseen.

Planleggingen av Seut-Sarpsborg i 2018 gjennomføres med sikte på at prosjektet skal stå klar til bruk i 2026. Prosjektet omfatter 18 km nytt dobbeltspor fra Seut via ny Fredrikstad stasjon på Grønli. Da er det sammenhengende dobbeltspor til Sarpsborg.

Planlegger også over Sarpsfossen

BaneNor er i gang med planleggingen av strekningen fra Seut til Klavestad. Om det på et senere tidspunkt blir satt av penger til å bygge dobbeltsporet over Sarpsfossen eller om det i 2026 stopper ved dagens stasjonsområde er fortsatt et uavklart spørsmål.

Østfold omfattes av TT-ordningen – tilrettelagt transport for funksjonshemmede. Den utvidede TT-ordningen gir brukere med særlige behov, fortrinnsvis rullestolbrukere og blinde/svaksynte, rett til 200 enkeltreiser i året. I budsjettet for 2018 har regjeringen foreslått å bevilge 90,4 millioner kroner til ordningen. Tildeling skjer etter søknad.

Les også: Møtte Østfold-benken for å utøve jernbanepress

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags