Digital satsing har gitt HA opplagsvekst igjen

MANGE LESER HA: Steinar Omar Østli (f.v.), Øivind Kvitnes, Torill Brandt, Anja Lillerud, Hans-Petter Kjøge, Trine Bakke Eidissen, Morten Ulekleiv, Atle Wester Larsen og Oscar Andersen er glade for at stadig flere haldenserne leser HA digitalt.

MANGE LESER HA: Steinar Omar Østli (f.v.), Øivind Kvitnes, Torill Brandt, Anja Lillerud, Hans-Petter Kjøge, Trine Bakke Eidissen, Morten Ulekleiv, Atle Wester Larsen og Oscar Andersen er glade for at stadig flere haldenserne leser HA digitalt. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Tirsdag ble de nasjonale opplagstallene offentliggjort. Det er godt nytt for Halden Arbeiderblad.

DEL

Den digitale satsingen er i full gang i HA. Medievanene og -hverdagen til nordmenn endrer seg stadig, og HA leder an i utviklingen.

– Strategien vår er riktig

Haldenserne og aremarkingene vil ha lokalavis digitalt, og de er villige til å betale for den. Det viser de ferske opplagstallene fra Mediebedriftene.

– HA har 42 flere abonnenter i år enn på samme tidspunkt i fjor, og tilsiget av digitale abonnenter er større enn frafallet av komplettabonnenter. Nå har Halden Arbeiderblad 6611 abonnenter, sier HA-redaktør Hans-Petter Kjøge.

– Det viser at strategien vår med brukerbetaling, er riktig og fungerer. Haldenserne vil betale for journalistikken vi lager, forteller han videre.

Ved samme oppsummering i fjor, var status en helt annen. Da meldte HA om 500 færre abonnenter.

Digital framtid

2017 blir et ekstra spennende år for HA. 8. februar lanserte vi nyheten om at HA er en av to aviser i hele Amedia som skal gå ned på antall utgivelser. HA kommer på papir fire dager i uka istedet for seks. Tirsdags- og lørdagsavisene forsvinner, men leserne mister ingen nyheter.

Både mandags-, og fredagsavisene blir fyldigere, og nettsiden ha-halden.no blir fortløpende oppdatert. Samtidig publiseres HA7 hver kveld kl. 20.

Tirsdag 7. mars, samme dag som opplagstallene ble presentert, var første dag uten papiravis.

– Det at vi har fått nye abonnenter til tross for varselet om frekvensnedgang som kom for en måned siden, styrker troen vår på at den digitale satsingen med brukerbetaling er den rette veien å gå. Det er det som gjør framtida til HA bærekraftig, sier Kjøge.

HA en del av tendensen

Redaktøren tror flere haldensere finner veien til HA som digitale abonnenter i løpet av 2017.

– Det er et spennende år vi er i startgropen av, og vi er veldig spente på hvordan den nye strategien med økt digitalt fokus ender. Vi og Fremover i Narvik er først ute i Amedia, men jeg føler at dagens tall gir en god indikasjon på at vi går rett vei, sier Kjøge.

Det er ikke bare HA som fikk hyggelige nyheter tirsdag morgen.

Tendensen i hele Amedia er at lokalavisene jevnt over får flere abonnenter, og alle redaksjonene med opplagsvekst fikk kake fra konsernet.

– Hyggelig markering på en dag som er ekstra spesiell for HA, avslutter Hans-Petter Kjøge.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags