- Kjærestesvindel øker i juletiden

ADVARER: Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, advarer mot mer svindel i julen og nye svindelmetoder. Foto: Mona Nordøy

ADVARER: Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, advarer mot mer svindel i julen og nye svindelmetoder. Foto: Mona Nordøy

Av

Forbrukerøkonom advarer: Kjærlighetssvindel øker i juletiden og svindlerne har tatt i bruk nye metoder.

DEL

Forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea sier at banken opplever en økning i antall personer som blir lurt til å betale eller overføre penger til personer de tror er følelsesmessig engasjert i dem. Vi snakker her om en type datingsvindel som Nettavisen har skrevet om flere ganger tidligere.

Les blant annet: Tove ble lurt for 380.000 kroner i dating-svindel

- Julen er en høytid der det er mye fokus på å tilbringe tid med sine nærmeste og de man er glad i. Har du få nære relasjoner er det lett å søke seg til den digitale verden for å knytte bånd og bekjentskaper. Jeg tror også mange av de som ikke har funnet den store kjærligheten enda føler litt ekstra på dette i julehøytiden. Da bli de fort et lett bytte for kjærlighetssvindlere som vet å utnytte folks svake sider.

- Foruten at vi opplever en økning i antall tilfeller av denne typen svindel ser vi konturene av to nye trender innen kjærlighetssvindel, sier Reitan.

Fysiske møter

Svindlede kunder forteller at de nå faktisk har møtt personen de blir svindlet av.

- Det kan virke som om svindelnettverkene har opprettet funksjonelle enheter rundt om i verden slik at de lett kan organiseres møter, med det offeret tror er personen de har kommunisert med via nett, på kort tid i nærheten av der offeret oppholder seg. På denne måten er det lettere å holde svindelen i gang, samt fortsette å tappe offeret for penger, sier hun.

Mottakeren er endret

En annen trend er at pengene som overføres fra offer til svindler, oftere går til bedrifter fremfor privatpersoner.

- Det er grunn til å tro at svindlerne tenker at det blir vanskeligere å avsløre svindelen når penger overføres til en organisasjon fremfor en enkeltperson.

- Alle kan bli lurt

Reitan sier at alle bankene har personer og avdelinger som overvåker blant annet transaksjoner, for å påse at kunder ikke blir lurt og at hvitvaskingsregler blir overholdt.

- Jeg ønsker ikke å fortelle våre arbeidsmetoder for det kan hjelpe svindlerne, sier hun.

- Det viktige for oss er å advare, for det er utrolig trist når dette skjer. Hvem som helst kan bli svindlet, og det er viktig å understreke. Det skjer ikke bare godtroende folk som ikke forstår sitt eget beste. Her er det mange tragiske skjebner, sier Reitan.

Svindlet? Dette gjør du

Har du blitt svindlet, så vær på vakt i fremtiden. Svindlere lagrer ofte kontaktinformasjonen om sine ofre i databaser. Disse databasene selges og spres til andre svindlere.

Har du gått på en svindel én gang er det derfor ikke usannsynlig at nye svindelere vil forsøke seg i fremtiden.

Ved svindel, kan du også ta følgende praktiske forholdsregler:

  • Opprette en ny e-postadresse
  • Være kritisk til det du deler på sosiale medier
  • Skjule vennelisten og telefonnummeret ditt
  • Ikke godta venneforespørsler fra personer du ikke kjenner

Svindel i faser

Møter du andre mennesker på nett, og er redd for å bli svindlet? Her er de klassiske fasene en svindel går igjennom. 

1. Kontaktfasen – Jakten på kjærlighet: Svindleren tar kontakt, gjerne i sosiale medier eller på datingsider. Svindleren gir ofte lite informasjon om seg selv på profilen. Når kontakt er opprettet, vil svindleren ofte forsøke å løfte samtalen over til annen plattform, som for eksempel WhatsApp, Outlook eller Skype.

2. Relasjonsfasen – Jeg elsker deg: Offer og svindler blir kjent med hverandre. Svindlerens mål er at offeret skal utvikle følelser for svindleren. Denne fasen kan vare i noen uker, eller flere måneder. Samtalene handler ofte i starten om trivielle ting, men ender ofte med at offeret gjerne deler sine innerste drømmer med svindleren. Før dette har svindleren jobbet iherdig med å bygge opp tillitten. Det er ikke uvanlig at kjærlighetserklæringer som «jeg elsker deg» og «jeg vil gjøre alt for deg» bli ytret av svindleren i denne fasen.

3. Angrepsfasen – Ber om penger: Svindleren er nå klar for å spørre om sitt hovedmål, nemlig penger. Svindleren dikter da gjerne opp en historie, som gjør at offeret blir tilbøyelig til å gi han eller henne penger. Etter at offeret har ført over pengene, gjerne som vanlig bankoverføring eller gjennom pengeformidlere som Forex og Western Union, fortsetter svindleren å be om penger.

4. Avslutningsfasen – Kontoen tømmes: Svindelen går mot slutten når offeret enten ikke har mer penger igjen på konto, forstår selv at han eller hun er blitt lurt eller offeret blir kontaktet av banken som overbeviser offeret om at hun eller han er blitt svindlet. Når pengestrømmen stopper er det ikke uvanlig at svindleren blir frustrert, og sender pågående meldinger til offeret. Det kan føre til at offeret låner penger for å kunne gi mer penger til svindleren. Og det til tross for advarsler fra banken eller venner.

Se også Toves røde flagg for nettdating. Hun har selv blitt svindlet og deler av sin erfaring.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags