– Trøbbelet startet i DNB fredag og varte til ut på dagen mandag. Tirsdag hadde vi i tillegg datatrøbbel her i Halden kommune, sier Astrid Nordstrand som er leder for Nav i Halden.

– Ringte alle som ble rammet

Tirsdag ettermiddag er datasystemene i orden igjen, og alt fungerer nå som det skal.

Nøyaktig hvor mange personer dette gjelder, er foreløpig ikke kjent.

– Hovedutsendingen vår til dem som skal ha økonomisk sosialhjelp, gikk som den skulle fra oss 1. mars. De som er rammet er enten folk som har søkt for sent, eller av en annen grunn ikke er med i hovedutsendingen, sier Astrid Nordstrand som skjønner at det kan være dramatisk å ikke motta ytelser når du skal ha dem.

– Derfor hadde vi beredskap. Vi ringte opp alle som var rammet, og de vi fikk tak i fikk tilbud om matrekvisisjoner som er den muligheten vi har til å hjelpe, sier Astrid Nordstrand.

– Navs kontaktsenter var også informert om hva som hadde skjedd, slik at folk som ringte hit fikk beskjed, sier Astrid Nordstrand.

Ingen statlige ytelser – slik som pensjoner – har vært rammet av dataproblemene.