Gå til sidens hovedinnhold

Her blir det buss for tog - lenge

Artikkelen er over 5 år gammel

Fra mandag morgen stenges all jernbanetrafikk mellom Halden stasjon og Sarpsborg.

Det betyr at reisende fra Halden må belage seg på buss for tog i en lengre periode.

– Jernbaneverket skal drive balastrensing på strekningen Sarpsborg - Halden. Dette er helt nødvendig vedlikeholdsarbeid, sier pressekontakt i Jernbaneverket Kjell Bakken fredag ettermiddag.

Til Fredrikstad

Mandag 10. august vil alle tog fra Oslo S stanse ved Fredrikstad stasjon, og NSB setter opp busser fra Fredrikstad til Sarpsborg og Halden. Jernbanestansen vil vare i tidsrommet 09.30 til 14.20.

11. august vil togene igjen gå til Sarpsborg, og det vil bli satt opp buss for reisende til Halden. Mellom Halden og Oslo S, vil NSB sette opp busser til Råde hvor togene vil vente på de reisende fra grensebyen.

– Fra Sarpsborg til Halden, vil arbeidet pågå en god stund. Det vil følgelig bli innstilt en del tog på strekningen. Reisende bes om å sjekke med NSB for ruteopplysnigner.

I følge NSB er arbeidet ventet å vare fram til 2. oktober.

– Helt nødvendig

Bakken i Jernbaneverket understreker at arbeidet er helt nødvendig og må gjøres nå.

– Etter en tid, så vil pukken som bærer skinnene knuses ettersom togene kjører der. Da bæres ikke skinnene like godt som de gjør når pukken er ny og skinnene blir ustabile. Det er derfor helt nødvendig at vi skifter ut denne nå, og reisende på strekningen vil helt klart merke at det blir en bedring i komforten når vi er ferdig, sier han.

Arbeidet vil foregå med et stort tog, som kjører over strekningen og graver opp pukken mellom skinnene.

– Deretter vaskes denne, slik at den knuste pukken blir silt ut. Den intakte pukken blir lag tilbake og vi fyller på ny. Da blir skinnene mye mer stabile enn hva de er i dag, forklarer Bakken.

Mye støy

Arbeidet vil bringe med seg mye støy for dem som bor i området, og derfor er det heller ikke ønskelig å gjøre dette på nattestid.

Jernbaneverket starter derfor arbeidet i det tidsrommet, hvor belegget på strekningen normalt sett er lavest.

– Det er uungåelig for oss at dette støyer en del dessverre. Det er et stort maskineri, sier han.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.