Vi netthandler døgnet rundt

Netthandelen vokser: 65 prosent av nordmenn handler ofte over nett. Norsk netthandel hadde en verdi på over 50 milliarder kroner i 2016.

Netthandelen vokser: 65 prosent av nordmenn handler ofte over nett. Norsk netthandel hadde en verdi på over 50 milliarder kroner i 2016. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Norsk netthandel hadde en verdi på over 50 milliarder i fjor, og sommeren stopper ikke shoppingglade nordmenn.

DEL

(Siste) Det er sommer, det er ferietid og det er tidvis sol. Dette setter ikke en stopper for handlende nordmenn på nett. Og det vi handler mest av i sommermånedene er bilrelaterte artikler, klær, sko og elektronikk, viser tall fra betalingsleverandøren Klarna.

Hele døgnet

Resten av året er netthandlene noe vi gjør på kvelden. Men om sommeren handles det like mye klokken 11 på formiddagen som klokken 21 på kvelden. Det er også flere av oss som velger å ta shoppingen etter midnatt i ferien.

– De tre viktigste grunnene nordmenn oppgir for å handle på nettet er «Jeg kan handle når det passer meg», «Billigere» og «Større og bedre tilbud».

Uansett om du bor i en liten eller en stor by blir butikk- og vareutvalget akkurat det samme når man handler på nett. Det er helt annerledes enn da all handel foregikk i fysiske butikker.

– Dette har åpenbart endret kundenes forventninger og preferanser, og vil gjøre det i enda større grad framover. Ikke minst gjelder dette de yngre målgruppene, sier Jens Rygg i Klarna Norge.

Millenials på nett

Unge mellom 18 og 34 år, også kjent som Millennials og Generasjon Z, er de som handler mest på nett, ifølge en studie utført i Storbritannia. Rygg ser de samme tendensene i Norge, og mener at generasjonen vil få større innflytelse i årene framover.

– De yngre generasjonenes innflytelse vil øke, ikke bare fordi de blir en større gruppe, men også fordi kjøpekraften deres vil forbedres etter hvert som de blir eldre. Det betyr at kundegrupper som i dag stort sett handler rimelig sminke, klær og sko på nettet, etter hvert også vil handle dyrere ting som elektronikk, møbler og husholdningsartikler. Med andre ord vil stadig flere bransjer oppleve økt netthandel etter hvert som «the digital natives» blir eldre, påpeker Jens Rygg. (ANB)

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags