Nå får du ett brev mindre i postkassa

Artikkelen er over 3 år gammel

Fra og med 14. november 2016 ønsker Halden kommune å sende all post til deg som innbygger digitalt.

DEL

Det vil si at de sender posten til deg i e-Boks, Digipost eller Altinn.

Det skriver kommunen på sine nettsider fredag.

Enklere hverdag

Fra mandag 14. november vil du få brev fra Halden kommune til din digitale postkasse. ​

Mer enn 300 kommunale og fylkeskommunale virksomheter bruker KS SvarUt til å sende post til innbyggere og virksomheter.

Halden kommune har jobbet aktivt med å digitalisere sine tjenester.

– Vi ønsker å forenkle hverdagen for folk flest og vil derfor ta i bruk muligheter som ligger i modernisering og digitalisering, skriver kommunikasjonssjef Martin Vik i pressemeldingen.

– Vi tror at digital utsending av post vil gi bedre service til innbyggerne, næringsliv og andre virksomheter gjennom økt elektronisk samhandling.

Raskere enn i dag

Digital forsendelse av post gjør at mottakeren får svaret raskere, og at dokumentet er tilgjengelig uavhengig av åpningstider.

– I tillegg er det enkelt å lagre posten i et digitalt og trygt arkiv, skriver Vik.

Mange er allerede kjent med muligheten for å lese og levere selvangivelsen i Altinn.

– I Altinn kan du bare motta post sendt av det offentlige, og vi anbefaler derfor at du som innbygger oppretter en digital postkasse, skriver kommunen.

I dag kan man velge mellom to postkasser - Digipost eller e-Boks. Postkassene er likestilte og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet.

Tar lenger tid

Dersom du ikke har digital postkasse, vil du få posten i Altinn.

Hvis du ikke åpner posten i Altinn vil du løpet av to virkedager (ikke lørdag og søndag), få dette sendt som normal brevpost.

Ulempen for deg er at det vil ta mye lenger tid før du får posten, avsenderen får utgifter og samfunnet produserer papir til ingen nytte.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags