Prøvde å få tak i Nav i en måned uten å få svar

PRØVDE FLERE GANGER: Gry Hansen sendte leserbrev til HA for å vise Nav Halden at hun hadde prøvd å kontakte dem i fire uker. Foto: Anja Lillerud

PRØVDE FLERE GANGER: Gry Hansen sendte leserbrev til HA for å vise Nav Halden at hun hadde prøvd å kontakte dem i fire uker. Foto: Anja Lillerud

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Men da Gry Hansen skrev et brev til Nav og fikk det publisert i lokalavisa ble det fart på sakene..

DEL

Nav-leder Astrid Nordstrand beklager at Gry Hansens henvendelser ikke ble besvart.

Ikke svar å få

På lørdag sto Gry Hansens leserbrev med tittelen «Hei, Nav Halden» på trykk i HA.

Innlegget begynte med følgende setning:

«Jeg har nå prøvd å få kontakt med dere i én måned. Siden ingen av dere svarer, skriver jeg nå til dere gjennom Halden Arbeiderblad».

– De gjør så godt de kan

Hansen oppsummerte hvordan hennes møte med Nav hadde vært de siste fire ukene.

– Jeg var ikke sint eller noe sånt. Jeg har alltid hatt et godt forhold til Nav og har ikke noe vondt å si om dem som jobber der. De gjør så godt de kan innenfor de rammene de har, sier hun til HA.

Svar innen to dager

Kort fortalt trengte Hansen en underskrift fra sin saksbehandler for å kunne starte arbeidstrening på Høgskolen i Østfold.

Det viste seg ikke å være enkelt.

– Jeg tok kontakt første gang 8. mars. Da skulle jeg få svar innen to virkedager. Jeg hørte ikke fra dere. Dagen etter fikk jeg SMS om at dere ville ta kontakt på mandag 14. mars, skriver hun i brevet.

Men Hansen hørte ikke noe og på tirsdag ringte hun igjen. Beskjeden var den samme: Du skal få svar i løpet av to virkedager.

Tok saken i egne hender

Det skjedde ikke.

– Jeg fikk en ny SMS om at jeg på grunn av sykdom ved Nav Halden, selv måtte ta kontakt igjen over påske, står det videre i innlegget.

Det syntes Hansen var for lenge å vente. Derfor gikk hun ned til Nav og bestilte time hos saksbehandleren sin.

Dessverre ble avtalen senere avlyst, og siden har hun ikke hørt noe.

– Jeg vet at det er høyt press på saksbehandlere i offentlig forvaltning, men dette begynner å bli latterlig, avslutter hun innlegget med.

– Rutinene er gode nok

Når HA kontakter Hansen mandag formiddag, har hun gode nyheter.

– Jeg ble kontaktet av Nav på fredag. Nå skal jeg få underskriften jeg mangler slik at jeg kan starte arbeidstreningen, sier hun fornøyd.

Hos Nav Halden sier leder Astrid Nordstrand at det som Gry Hansen opplevde, ikke skal skje.

– Man skal ikke være nødt til å gå til HA for å komme i kontakt med Nav, og vi har beklaget overfor Gry. Rutinene våre har blitt gjennomgått, og de er gode nok.

– Dette tilfellet skyldes flere uheldige omstendigheter. Hvis en saksbehandler er syk, er det selvfølgelig noen andre som skal svare på henvendelser. Hvis ikke, skal jeg få beskjed og ta kontakt med klienten, påpeker Nordstrand.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken