Haldensere tar opp kampen med finn.no

Utfordrer de store: Dan Mario Røian (t.v.) og Joachim Gustavsen utfordrer nettgigantene finn.no og Linkedin med sin nye jobbapp, Jyb, som lanseres første kvartal i 2016. Ideen fikk Røian da han mener at nåværende jobbsøkeprosesser er både tungvinte og kjedelige.

Utfordrer de store: Dan Mario Røian (t.v.) og Joachim Gustavsen utfordrer nettgigantene finn.no og Linkedin med sin nye jobbapp, Jyb, som lanseres første kvartal i 2016. Ideen fikk Røian da han mener at nåværende jobbsøkeprosesser er både tungvinte og kjedelige. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

I løpet av første kvartal 2016 er Dan Mario Røian og Joachim Gustavsen klare med appen Jyb, som skal ta markedet fra selveste Linkedin og Finn.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Begge har erfaring som ledere. Med seg på laget har de to gründerne i Grønn Jobb i Violgata også med seg Tommy Westlie, som er Dan Marios far.

Jyb er en app for relasjonsbygging mellom bedrifter og jobbsøkere.

– Vi er ingen jobbsøkerportal, men en markedsplass for passive og aktive jobbsøkere, forteller Røian og Gustavsen.

Fornye markedet

– Vår idé er en app for framtidige generasjoners jobbsøk, relasjonsbygging og headhunting. Verktøyet skal forenkle og modernisere det norske jobbmarkedet og gjøre det enklere å håndtere, effektivt og mer spennende, fortsetter de.

De mener både finn.no og Linkedin er tungvint og basert på gammeldagse løsninger.

– Tiden er inne for å fornye et marked som sitter fast i gamle tradisjoner, og tilpasse det vår generasjons mobile brukermønstre. Vi mener Jyb vil bli en «game changer» for jobbmarkedet. Dagens tradisjoner for å søke jobb, rekruttere talenter og å bygge nettverk er utmattende, tidkrevende og rett og slett kjedelig, synes Røian.

Han har allerede fått mye erfaring med å søke etter gode kandidater til selskapet sitt, som han stiftet allerede som 19-åring.

Profil: Her viser Joachim Gustavsen fram hvordan en profil kan se ut på Jyb-appen. Allerede nå er det mulig å registrere seg på jyb.no.

Profil: Her viser Joachim Gustavsen fram hvordan en profil kan se ut på Jyb-appen. Allerede nå er det mulig å registrere seg på jyb.no. Foto:

Sammenlignes med Tinder

Duoen mener at dagens prosesser er så langvarige og avanserte at det bare vil være desperate arbeidsledige, som går gjennom denne prosessen.

Et av målene med Jyb er at også de som er i fast jobb og ikke er jobbsøkere, kan legge inn sin profil. Målet er altså å nå det de omtaler som passive arbeidssøkere, slik at bedrifter kan komme i kontrakt med aktuelle kandidater som allerede er i arbeid.

Appen skal være lett å bruke, og gutta forteller at det skal ta under ett minutt å legge inn de opplysningene som kreves.

De har jobbet grundig med å plukke ut noen kriterier som er viktige. Teknologien de bruker, kan sammenlignes med datingappen Tinder hvor noen enkle kriterier gjør at man får en match basert på sammenfallende opplysninger. Kontakt i Jyb oppnås ikke før man får en slik match. Med dette vil de fjerne unødvendige hinder for å oppnå kontakt med hverandre.

Snart lansering: Gründerne håper på 10.000 registrerte brukere før Jyb kommer neste år.

Snart lansering: Gründerne håper på 10.000 registrerte brukere før Jyb kommer neste år. Foto:

Håper på 10.000 registrerte

– Jyb er perfekt for alle som ønsker at jobbsøk, relasjonsbygging og headhunting skal by på en enkel og positiv opplevelse, mener gutta.

De har satt seg et hårete mål om at 1.000 bedrifter og 10.000 enkeltpersoner skal ha registrert seg før lanseringen.

– Poenget med Jyb er å vise din tilgjengelighet på markedet og posisjonere seg for potensielle arbeidsgivere og relasjoner, uavhengig om du er en person som er i fast stilling, eller rett og slett imellom jobber. Vi har valgt å kutte ned på informasjonen og heller framheve de viktigste faktorene som vil bidra til å kunne gi mottakeren et reelt inntrykk. Ut ifra dette vil man kunne vurdere om man er interessert i videre dialog, sier Tommy Westlie.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags