Fra helt middels til superstudent

Olav Schewe holdt foredrag for studentene på Høgskolen i Østfold. Han lærte dem blant annet hvordan du kan huske en hel årskalender.

Olav Schewe holdt foredrag for studentene på Høgskolen i Østfold. Han lærte dem blant annet hvordan du kan huske en hel årskalender. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Som ungdomsskoleelev på Strupe hadde Olav Schewe firere i det fleste fag. Så bestemte han seg for å bli en supereffektiv student.

DEL

I et klasserom på Strupe ungdomsskole på tidlig 2000-tallet satt en gutt med helt middels gode karakterer. Så bestemte han seg for å bli best.

Begynte å lure

– Det startet med at jeg kom i en klasse på ungdomsskolen hvor det var et miljø for å være god på skolen.

– Jeg var bare en middels god elev, så jeg begynte å lure på hvordan jeg kunne bli like god som de beste elevene i klassen? Hva var det de gjorde for å få så gode karakterer?

– Det første tipset jeg fikk den gangen var å bli hørt i pensum av de hjemme før prøver, forteller Olav Schewe.

Konkurranseinstinkt

På ungdomsskolen gikk han fra å være en vanlig firer-elev til å bli en femmer-elev. Så kom videregående.

– På videregående fikk jeg først en nedgang i karakterene.

– Det var helt nytt og annerledes pensum, så jeg måtte knekke koden for hvordan jeg skulle tilegne meg det nye pensumet.

– Men jeg ble mer og mer interessert i hvordan jeg kan tilegne meg pensum på en mest mulig effektiv måte, og jeg endte med å være den beste avgangseleven på skolen.

– Jeg har veldig konkurranseinstinkt, så jeg setter meg mål hele veien. Kan jeg klare å bli den beste i kullet mitt? Kan jeg klare å komme inn på et av verdens beste universiteter? Hvor langt kan jeg nå?

Oxford og Berkley

Nå har han gitt ut bok om hvordan man kan lære mer effektivt. For teknikkene han lærte seg førte ham fra midten til toppen.

Han er i gang med en master i business og administrasjon ved Oxford i Storbritannia og har tidligere gått på Berkley University i California, to av verdens beste universiteter.

Skrevet for studenter

– Jeg har lest 40 bøker om studieteknikker og brukt en del egne erfaringer for å skrive boka.

– Jeg følte at mange av bøkene på markedet er skrevet av professorer sett fra deres faglige perspektiv. Istedenfor hvordan du kan bli bedre, sett fra en students perspektiv.

Det er viktig for meg å få fram at jeg var en helt vanlig firerelev som ved hjelp av disse teknikkene ble en av de beste i klassen. Det viser at alle kan bli best.

Sett av tid til å lære teknikkene

Å lære seg å lære er ikke gjort i en fei.

– Det krever at du gjør en innsats for å trene opp teknikkene. Når du har gjort det i åtte uker, så tenker du ikke over det lenger, da bare kommer det automatisk.

– Alle lærer på forskjellige måter så det er viktig at du finner ut hva som passer best for deg. Man kan for eksempel trene seg opp til å lese raskere, eller bruke visualisering for å huske ting.

Skill mellom studietid og privattid

– Skill mellom studietid og privattid. For hjernen din kan bare konsentrere seg om en ting av gangen, sier han.

I august avslutter Schewe studiene og begynner som trainee i Det Norske Veritas, som har kontorer over hele verden.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags