Gå til sidens hovedinnhold

Får endelig bruke blålys

Artikkelen er over 7 år gammel

Tollerne har kjempet i 18 år. Klokka 12.00 tirsdag kunne de endelig ta i bruk uniformerte biler.

– En stor dag, sier tollinspektør Martine Jensen (27) til f-b.no

Mye tryggere

– Nå er vi mye tryggere når vi må følge etter smuglere, sier både tollinspektør Martine Jensen (27) og kontorsjefen på Svinesund, Wenche Fredriksen.

Med jevne mellomrom forsøker smuglere å kjøre fra tollerne.

Av og til utsettes også tjenestemennene på Svinesund for helsefare, blant annet da en kjent storsmugler kjørte bilen sin rett inn i tollernes biler.

– Det har vært en lang strid, men endelig er alt i orden, sier Fredriksen.

Hun disponerer nå hele tre tjenestebiler med sirener og blålys.

– Blir det skumlere å være smugler nå?

Det blir det nok, samtidig som vi har fått et viktig verktøy på plass for at vi skal kunne gjøre jobben vår, sier Fredriksen.

Mer avanserte smuglere

– Er det ikke i lengste laget å måtte slåss i 18 år for å få til dette?

– Det er jo lang tid, og vi kan si det slik, at det nå var på høy tid at det kom på plass.

– Smuglerbandene er blitt betydelige flere og mer avanserte?

– Ja, og de har avansert kommunikasjonsutstyr og andre hjelpemidler, som gjør at tollerne må være på høyde med situasjonen. Så dette er en stor, stor dag for oss, sier Wenche Fredriksen.

Inntil 30. juli 2013 opererte norske tollere med vinkende røde maglite-lykter.

Lang dags ferd mot natt

En gledens dag for etaten og en etterlengtet milepæl. Det sa Fredrik Støtvig, forbundsleder i Norsk Tollforbund, til f-b.no i fjor høst, da det omsider ble gitt klarsignal fra justisdepartementet.

Tollforbundet jublet på sin hjemmeside.

Politikere og sentrale ledere, særlig i politiet, har i årevis satt stoppere for at andre enn de tradisjonelle utrykningskjøretøyene fikk ha blått utrykningslys.

I juni i 2012 ble enda en forespørsel sendt justiskomiteen i Stortinget. Det var FrP som fremmet saken i komiteen, men saken ble avvist fordi tollvesenet ikke er denne komiteens sak. Toll- og avgiftsetaten sorterer under Finansdepartementet.

Stortinget sendte så en henstilling til regjeringen om å vurdere på nytt «behovet for forskriftsendringer vedrørende tollvesenets behov for å benytte sine kjøretøy som utrykningskjøretøy i noen særlige tilfeller.»

Finansdepartementet sendte saken ut til høring, og offentliggjorde deretter at departementet har besluttet å si ja.

Kommentarer til denne saken