Det blir prissjokk på elbiler om Siv Jensen får «nei» på dette brevet

Av

Regjeringen ber nå om lov til å forlenge elbilfordelene til 2020. Får de nei, vil det sende sjokkbølger inn i elbilmarkedet.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Norge er elbillan det framfor noe. Momsfritak ved kjøp og leasing av elbil, redusert årsavgift og fritak for bompenger har vært særlig populære tiltak for å få Ola Nordmann til å velge utslippsfri bil.

Ønsker avgiftsfritak

Fritakene kom med velsignelse fra ESA (EFTAs overvåkingsorgan for EØS-avtalen), og skulle gjelde til og med 2017. Det er politisk enighet om å fortsette avgiftsfritakene, men norske myndigheter skal ha fått klar beskjed fra ESA om at de synger på siste verset, skriver Aftenposten.

– Vi mener ikke at elbiler må bli dyrere enn konvensjonelle biler, men vi ser at det er flere ting som er i ferd å skje som reduserer behovet for avgiftslettelser, sa direktør for konkurranse og statsstøtte i ESA, Gjermund Mathisen til avisen.

Regjeringen har nå sendt notifikasjon av skatte- og avgiftsfordeler for elbiler til ESA.

Her ber de om forlengelse av det eksisterende fritaket for merverdiavgift på elbiler, økte avskrivingssatser for el-varebiler, samt nye fritak for elbiler i omregistreringsavgiften og trafikkforsikringsavgiften.

Momsfritaket for rene elbiler foreslås forlenget med tre år. Regjeringen ønsker at de øvrige insentivene skal kunne fortsette i inntil seks år til.

Tror ESA vil lytte til Norges ønsker

Side3s motorekspert Magnus Blaker er ikke i tvil om at et «nei» fra ESA kommer til å sende sjokkbølger inn i det norske markedet.

– Norge må ha EU/ESAs godkjennelse for dagens forskjellsbehandling av elbiler, og EU har signalisert at de mener dagens ordning nærmer seg i overkant god. Hvis ESA setter ned foten, vil man i det minste måtte innføre merverdiavgift på elbiler, og det vil sende sjokkbølger inn i elbilmarkedet - både for nye og brukte biler, sier han.

– Og hvor sannsynlig er det at ESA setter ned foten nå?

– Med det begrensede utvalget av elbiler, og liten suksess i andre land, tror jeg ESA vil gi etter for Norges ønske. Hvis de likevel skulle sette ned foten, vil det ikke bli dyrere biler over natten - men trolig bli starten på en lang prosess i EFTA-domstolen.

Magnus Blaker tror likevel at vi nærmer oss slutten for dagens elbilfordeler.

– Avgiftsfritaket for elbiler er ikke ment å vare evig. Innen den prosessen er ferdig, kan det godt hende moms uansett skal innføres på elbiler fordi prisen forventes å falle dramatisk i rundt 2020.

Prisøkning som svir

Her er noen priseksempler som viser hvordan momsen vil slå ut etter dagens priser.

Den rimeligste, nye Teslaen på markedet koster i dag 647.900 kroner inkludert vinterhjul. Den dyreste koster 1.212.100 inkludert vinterhjul.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags