DNB legger ned sin Halden-filial

DNB legger ned sin filial i Halden 1. april.

DNB legger ned sin filial i Halden 1. april. Foto:

Av og
Artikkelen er over 4 år gammel

DNB legger ned 59 filialer i landet og skal si opp 600 ansatte. En av filialene som legges ned er i Halden.

DEL

Dagens Næringsliv presenterte i dag en liste over hvilke filialer som legges ned i løpet av første halvdel av året. På listen står Borge og Halden.

Ikke forsvarlig å drive i Halden

DNB skriver i en pressemelding at de fortsatt vil betjene og følge opp nye og eksisterende kunder i Halden.

- Her i DNB Halden hadde vi i fjor i gjennomsnitt 15–20 kundebesøk per dag. Til sammenligning besøkte kundene oss 700.000 ganger i mobilbanken og 350000 ganger i nettbanken i 2015. Det er ikke forretningsmessig forsvarlig å opprettholde et bankkontor med så lav trafikk, og det tar vi nå konsekvensene av, sier Banksjef Kjell Bjønnes.

Marked i endring

De skriver dette om endringene i bankmarkedet:

"Å gå i banken er ikke lenger hva det var. I dag løser ni av ti nordmenn bankbehovene sine på nett – og stadig flere via mobil eller nettbrett. DNB hadde i 2015 hele 156 millioner besøk i mobilbanken og 91 millioner besøk i nettbanken. Bankkunder flest bruker nesten ikke bankkontoret lenger. Utviklingen har gått raskt også hos bedriftskundene. Totalt sett har vi over de to siste årene sett en reduksjon på hele 82 prosent av manuelle tjenester i kontoret. De fleste bedriftskundene bruker nettbanken, og ni av ti av nyetableringer skjer digitalt."

Fire berørte i Halden

- Kontoret i Halden har i dag 4 ansatte. Disse vil i hovedsak bli omfattet av bankens omstillingsregelverk, det vil si at de som vil kan søke jobb andre steder i konsernet. Ellers vil dette bli forsøkt løst gjennom naturlig avgang og frivillige avtaler, sier Bjønnes til HA.

Ikke overraskende

Han legger til at det er en mulighet å flytte ansatte til kontoret i Fredrikstad. Bjønnes er klar på at nedleggelsen ikke kom spesielt overraskende på.

– Vi har vært forberedt på det. Vi ser endringen i kundeatferden og har hatt hele 80 prosent nedgang på manuelle transaksjoner i 2015. Utviklingen på selvbetjening har gått rett i været, og det vil nok fortsette. Folk brukes oss på telefon og nett, sier han.

Men han innser at noen fortsatt trenger bankens hjelp.

- Jeg er imidlertid klar over at noen av kundene våre trenger hjelp til å ta i bruk digitale tjenester, for eksempel noen av de eldre. Slik hjelp har vi gitt helt siden vi som en av de siste av storbankene sluttet å tilby manuell kontanthåndtering ca. 1,5 år siden og slik hjelp vil banken fortsatt tilby, sier Bjønnes.

Bank i butikk

DNB-kunder vil fortsatt kunne ta ut og sette inn penger i, samt betale regninger ved hjelp av bank i butikk. DNB er tilgjengelig på Meny, alle byens Kiwi-butikker og Coop ekstra.

Fortsatt eiendomsmegling

- DNB Eiendom blir værende i eksisterende lokaler og vil opprettholde virksomheten sin i de samme lokalene som tidligere, forteller Bjønnes.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags