- Det er en plage å bo her!

- Vi har trafikk på to sider av leiligheten. Verst er støyen fra Elvegata, men det er også mye trafikk ned Elvestredet, sier Lill-Britt Karlsen og Finn Ivar Olsen.

- Vi har trafikk på to sider av leiligheten. Verst er støyen fra Elvegata, men det er også mye trafikk ned Elvestredet, sier Lill-Britt Karlsen og Finn Ivar Olsen.

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

- Kjøkkenbordet mitt står mindre enn en meter fra trafikken som dundrer forbi. Huset rister og støyen er svært plagsom. Det er også alt asfaltstøvet som legger seg overalt i leiligheten.

DEL
Det sier Grethe Kapstad. Hun er en av mange beboere i Elvegata som dag ut og dag inn plages av trafikken.
Grethe har bodd i Elvegata 17 i snart 20 år. Leiligheten er lys og nyoppusset.

Pest og plage
- Jeg trives her, men jeg skulle gjerne gjort noe med trafikken. Den er en pest og en plage.
- Etter 20 år er jeg blitt vant til trafikkbråket. Men jeg merker det godt likevel. Jeg bruker noen teknikker for å døyve det verste. Jeg setter på musikk eller radio for å fylle stua med en annen type lyd.
- Men se på all skitten som kommer inn, sier Grethe Kapsta og viser oss vinduene og vinduskarmene.
- Det går nesten ikke an å se ut av vinduene. Mellom glassa ligger det støv. Vinduskarmene må jeg tørke hver dag.
- Asfaltstøvet trenger inn overalt og det er en daglig kamp for å holde det unna.

Fikk astma
- I tillegg kommer eksosen. Ofte kjenner jeg eksosen når jeg sitter i stua, sier Grethe Kapstad.
- Jeg har merket forurensingen på helsa. For en tid siden fikk jeg konstatert astma. Legen var ikke i tvil om at støv og eksos fra trafikken er årsaken, sier hun
- Heldigvis er det ingen barnefamilier som bor her. Det hadde ikke gått.
- Mitt og hele gatas største ønske er at den blir stengt for gjennomgangstrafikk. Da må trafikken på Iddeveien gå i tunnel under jernbanen og ned til vaterland bru.

Bor ute i veibanen
- Det er gamle planer som nå må bli gjennomført. I dagens samfunn kan det ikke være riktig at mennesker skal bo nesten ute i veibanen der trafikken er så stor som her.
- Inntil tunnelen er bygd, bør det legges fartshumper i veibanen for å få ned hastigheten, sier Grethe Kapstad.
Hun får støtte av Lill-Britt Karlsen og Finn Ivar Olsen i Elvegata 2:
- Trafikken er helt forferdelig. Vi har klaga flere ganger, men ingenting skjer.
- Vi føler nesten at bilene kjører inne i stua. Det er en evig støy nesten døgnet rundt. Vi plages sterkt og mener gata bør stenges så fort som mulig, sier de to.

Over grenseverdiene
Det er foretatt støymålinger i noen av leilighetene. Rapporten fra VTN-akustikk forteller at målt støy er over grenseverdiene.
Også nattestid viser målingene høye verdier. Støynivået kan overskride 60 desibel mer enn 10 ganger per time som betyr en sterk redusert søvnkvalitet.
På dagtid viser målingene at det er behov for støydempende tiltak i boligene for å komme ned mot akseptabelt nivå.
Også avdelingsingeniør Gunnar Arvesen hos kommuneoverlegen har foretatt målinger. Han sier at området er utsatt for betydelig støy.
- Det er lett å forstå at støyen er meget plagsom og periodevis oppleves som uholdbar, sier Gunnar Arvesen.

Tett trafikk
Bent Skogli som eier i alt 11 leiligheter i området sier at gårdeierne har engasjert seg for å få en forbedring.
- Det er uholdbart å utsette mennesker for denne belastningen.
- Våre tellinger fra oktober i fjor viser at det går 6.115 biler gjennom Elvegata mellom kl.07.00 og 19.00. Det betyr en bil hvert syvende sekund.
- Når du så ser at boligene til folk bare ligger en meter fra denne trafikkstrømmen, må alle skjønne at dette er uholdbart.
- Vi presser på så godt vi kan for å få bygd tunnelen til Iddeveien slik at Elvegata kan stenges.
- Inntil så skjer, må farten i Elvegata ned. Som huseiere mener vi det bør skiltes, men ser at vegvesenet har bestemt å anlegge fartshumper. Det er vi uenig i fordi det bare vil bety mer støy, sier Bent Skogli.

Kommunen presser på
Svein Olaussen (Ap), leder i hovedutvalg for plan og teknisk drift, har tidligere uttalt at kommunen presser på Staten og Vegvesenet for å få bygd en ny forbindelse til Iddeveien.
- Det neste prioriterte veiprosjektet i Halden er å få en ny forbindelse under jernbanen fra Vaterland og til Iddeveien, sier Olaussen.
Et slikt prosjeket har en kostnadsramme på 60 millioner kroner og en byggetid på ca et år.
Olaussen sier at det er viktig å få ryddet opp i trafikkforholdene i Elvegata.
- Presset på dette området er stort. Det er svært uheldig at den store trafikken til Idd går igjennom Elvegata, sier han.
Olaussen mener at dialogen med Statens Vegvesen nå er så god at han har forhåpninger om at en ny forbindelse til Iddeveien skal bli en realitet. Han kan ikke svare på når den nye veiforbindelsen kan bli bygd.
Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags