Neste år blir denne helt ny

Av

Volvos storselger følger i hjulsporene til storebror XC90.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Volvo traff virkelig blinken da de lanserte sin XC60 tilbake i 2008.

Dette er en familie-SUV av typen vi nordmenn elsker. Så har da også XC60 vært en av bestselgerne i klassen, helt siden den kom.

Imponerende nok holder den fortsatt koken, selv om den altså begynner å bli godt voksen.

Åtte år er lenge for en bilmodell. Derfor er det på høy tid med en erstatter, og den er Volvo nå i innspurten med.

Ny plattform

Volvo startet på mange måter på nytt da de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely i 2010. Fram til da hadde de brukt svært mye teknikk fra Ford i bilene sine. XC60 er for eksempel basert på samme plattform som forrige generasjon Ford Mondeo.

Noe av det første Volvo satte i gang med etter at Geely kom inn, var å utvikle en helt ny og egen plattform for storbilene sine. SPA heter den, og danner utgangspunkt for både den store SUV-en XC90 og familiebilene S90 og V90.

SPA-plattformen ligger også til grunn for andre generasjon XC60. Den har det nå begynt å dukke opp spionbilder av, fra vintertesting.

Samme størrelse

Bilen er svært godt kamuflert, men det er likevel ikke vanskelig å se flere likhetstrekk med storebror XC90. Akkurat det er ikke noe overraskende trekk fra Volvo.

Nye XC90 er en knallsuksess, og ligger an til å bli Europas mest solgte premium-SUV i år. Men XC90 er en kostbar bil. Mange som drømmer om den, må nok heller "nøye" seg med en bil en klasse under. Og Volvo håper naturligvis at flest mulig av disse skal velge XC60 i stedet.

Størrelsesmessig ligger det an til at nye XC60 blir omtrent identisk med dagens modell. Men det er grunn til å vente bedre plassutnyttelse, ikke minst større bagasjerom. Så langt tyder det ikke på at Volvo planlegger å gjøre den til sjuseter, slik enkelte av konkurrentene er.

Debutere i mars?

Det som imdlertid er helt sikkert, er at XC60 i likhet med XC90 kommer som ladbar hybrid. I det norske markedet blir det en svært attraktiv modell. For øvrig på motorfronten blir det både bensin- og dieselmotorer. Det er ventet at dagens Volvomotorer med fire sylindre etter hvert blir supplert med motorer med tre sylindre – og at disse også kommer i 60-serien.

XC60 er altså først ute i denne, senere kommer sedanutgaven S60 og stasjonsvogna V60. At Volvo starter med SUV er slett ikke tilfeldig. Markedet for denne biltypen øker kraftig over hele verden, samtidig som marginene her er høye.

Mye tyder på at XC60 vil debutere allerede i mars neste år, på bilutstillingen i Geneve. Det betyr nok i praksis lansering fra høsten 2017.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags