Allsang bidrar med 27,2 millioner kroner

Leder prosjekt: Prosjektleder Inger Geitle Midttun og turistsjef Liv Lindskog ved Halden Turist sammen med Birgitte Nestande (i midten) som er prosjektleder for arrangementsturisme i Norway Convention Bureau. foto: trine bakke eidissen

Leder prosjekt: Prosjektleder Inger Geitle Midttun og turistsjef Liv Lindskog ved Halden Turist sammen med Birgitte Nestande (i midten) som er prosjektleder for arrangementsturisme i Norway Convention Bureau. foto: trine bakke eidissen

Artikkelen er over 3 år gammel

Allsang på Grensen sørger for stor verdiskapning i Halden og Østfold.

DEL

– Dette er penger som kommer til regionen som følge av dette arrangementet, sier Birgitte Nestande som er prosjektleder i Norway Convention Bureau.

– Verdiskapningen fra Allsang på Grensen har stor betydning for næringslivet i regionen. De tjener veldig godt på dette arrangementet som er hvert eneste år.

Bruker en «kalkulator»

Tirsdag deltok hun på et møte for prosjektet «Markedsføring av store arrangementer i Østfold» som ble arrangert på Thon Hotell i Halden.

Og der presenterte hun en arrangementskalkulator som eies av Innovasjon Norge, men som Price Waterhouse Coopers (PWC) har utviklet.

Gjennom denne kalkulatoren får man håndfaste tall for hvilken økonomisk verdiskapning som ulike arrangementer bidrar med.

Det er da tatt utgangspunkt i hva tilreisende – ikke de som bor i fylket – legger igjen av kroner og øre under sitt «Allsang-opphold» i Halden og Østfold.

I løpet av de seks Allsangkveldene i sommer, var det 30.281 publikummere på festningen.

Rundt 17.400 av disse var tilreisende. De bor i gjennomsnitt ett til to døgn i området – noen blir lengre og legger ferien sin her.

– De genererer 28.300 kommersielle overnattingsdøgn på hoteller og campingplasser i Østfold disse seks ukene. Regional verdiskapning per besøkende er på 1523 kroner, opplyste Nestande under evalueringsmøtet.

De tilreisende til Allsang på grensen bidrar med 29,4 millioner kroner-

– Mens arrangøren bidrar til en negativ regional verdiskapning på – 2,2 millioner kroner. Årsaken er at de har inntekter fra regionen, men må kjøpe varer og tjenester utenfor regionen. Den samlete verdiskapningen er derfor på 27,2 millioner kroner for Østfold, sier hun.

Håndfaste tall

– Disse tallene er kjempebra. Det er supert. Utfordringen nå blir å finne ut om det er mer man kan kjøpe lokalt, sier Liv Lindskog som er turistsjef i Halden.

Hun mener det er viktig å ha håndfaste tall å forholde seg til i forbindelse med Allsang på grensen og andre store arrangementer i Halden og Østfold.

– Det er viktig å vite og se hva som kommer tilbake - i stedet for bare å tro og synse. Nå er det klart at det er visse svakheter med arrangementskalkulatoren, men det må vi bare ta med oss, sier Lindskog.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags