NAF: – En vanlig familiebil kan bli 80.000 kroner dyrere

1. september i år vil avgiftene på en rekke bilmodeller gå opp. Nå ber NAF regjeringen ta grep.

1. september i år vil avgiftene på en rekke bilmodeller gå opp. Nå ber NAF regjeringen ta grep.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Frykter bilkjøperne får en avgiftsbombe.

DEL

(Drammens Tidende) (Broom): Fra nyttår kan det ligge an til en dramatisk økning av bilprisene i Norge. Da innfører nemlig EU en ny målemetode for å måle bilenes forbruk og utslipp.

– Dette betyr kort fortalt at biler som slipper ut det samme som før får høyere avgift, med mindre regjeringen tar grep, sier Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF.

Vil ikke at forbrukerne skal få regningen

De jobber for at bilkjøperne skal slippe å ta regningen når den nye målemetoden trer inn for fullt.

I Danmark, Sverige og Finland har regjeringene varslet tiltak som sikrer at bilkjøperne ikke blir rammet av plutselige hopp i avgiftene. I Norge er det imidlertid stille.

– Vi frykter at regjeringen legger opp til at forbrukerne skal ta hele regninga, sier Sødal.

Høyere utslippstall = høyere avgift

Alle nye bilmodeller må gjennom denne testen. Målemetoden, kalt WLTP, er mer presis enn den som har vært brukt tidligere, noe som betyr at bilenes utslippstall blir høyere. I Norge er engangsavgiften i stor grad basert på nettopp utslipp.

Første trinn i overgangen til nye målemetoder kommer 1. september i år. Da vil avgiftene på en rekke bilmodeller gå opp. Endringen kan utgjøre alt fra 10.000 til 30.000 kroner i økte avgifter.

NAF frykter at dette bare blir første trinn i en totrinnsrakett.

Kan bli 80.000 kroner dyrere

For fra første januar 2019 kan nemlig avgiftene øke enda mer. Dersom regjeringen ikke foretar en kraftig justering for å skape en motvekt, vil de nye måletallene bety at forbrukere må ut med så mye som 80.000 kroner ekstra i avgift når de kjøper bil.

– Fra nyttår kan WLTP slå ned som en virkelig avgiftsbombe. NAF har et tydelig krav til regjeringen: De må se til de andre nordiske landene og få på plass en overgangsordning som ikke går utover folk flest. Hittil har det vært tyst fra regjeringskontorene om hva de vil gjøre med bilavgiftene. Det betyr at den som bestiller nybil som leveres over nyttår i praksis ikke aner hvor mye den vil koste, sier Sødal.

Dette må du vite om WLTP:

  • WLTP står for Worldwide Light vehicles Test Procedure og er en ny målemetode for bilenes utslipp som innføres i EU.
  • I Norge er kjøpsavgiften (engangsavgiften) knyttet til hvor mye CO2 bilen slipper ut. Dermed vil høyere utslippstall bety økte avgifter på en rekke bilmodeller – også biler som allerede er bestilt.
  • Fra 1. januar 2019 skal alle nye biler typegodkjennes og avgiftsberegnes (engangsavgift) etter WLTP. En overgangsordning trer i kraft fra første september.
  • I Danmark har regjeringen foreslått 21 prosent reduksjon på de nye utslippstallene. I Sverige innfører regjeringen kun første trinn av endringene, og de viderefører denne også inn i 2019. I Finland har de vedtatt 25 prosent reduksjon på de nye utslippstallene, og er åpne for å redusere ytterligere om det blir behov for dette.

Artikkeltags