- Det er ingen andre som betaler lønna mi

1 ORANSJE: Fargen som kjennetegner Drivkraften, er lett å legge merke til. Den sterke oransjefargen er godt synlig og inspirerer Ingrid Solberg Sætre. 2 KONTAKTER: – Nettverk er alfa og omega i denne bransjen. Men det hjelper ikke hvis man ikke leverer gode resultater, mener Sætre. 3 10-ÅRSJUBILEUM: Det aller første Ingrid Solberg Sætre gjorde da hun etablerte Drivkraften for ti år siden, var å få på plass en profil og nettside. – Det var viktig for meg å ha noe å vise fram og gi fra meg når jeg var ute, sier hun. 	ALLE FOTO: Stein Johnsen

1 ORANSJE: Fargen som kjennetegner Drivkraften, er lett å legge merke til. Den sterke oransjefargen er godt synlig og inspirerer Ingrid Solberg Sætre. 2 KONTAKTER: – Nettverk er alfa og omega i denne bransjen. Men det hjelper ikke hvis man ikke leverer gode resultater, mener Sætre. 3 10-ÅRSJUBILEUM: Det aller første Ingrid Solberg Sætre gjorde da hun etablerte Drivkraften for ti år siden, var å få på plass en profil og nettside. – Det var viktig for meg å ha noe å vise fram og gi fra meg når jeg var ute, sier hun. ALLE FOTO: Stein Johnsen

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Ingrid Solberg Sætre lever av å levere.

DEL


Engasjementet bobler av Ingrid Solberg Sætre når hun prater om jobben sin. Det er kanskje ikke så rart at firmaet hennes heter Drivkraften.

Dele mest mulig


– Det ene oppdraget drar ofte med seg det andre, men det kommer ikke av seg selv. Vi er avhengige av å levere gode prosjekter, konstaterer Sætre.

I år feirer Drivkraften ti år. Ti år med prosjektledelse, organisering, nettverksbygging, arrangement, gjennomføring, resultater. Etter hvert også reiselivsrådgivning, konsulenttjenester, bedriftsetablering, kvinnovasjon. Hele tida med en holdning om å dele mest mulig.

Foroverlent


– Ved å dele kunnskap og erfaringer og å gi av seg selv, får man mye tilbake. Hvis den andre parten er interessert i å dele med deg. Det er ingen selvfølge. Der kommer godt leverte prosjekt og resultater inn i bildet igjen. Man må levere hele tida, fastslår Sætre og innrømmer at det naturlig nok går opp og ned som selvstendig næringsdrivende. – Det er ingen andre som betaler lønna mi, så jeg må sørge for å være foroverlent, oppdatert og tilstedeværende i fagmiljøer, sier hun.

For Hurtigruta


Faget hennes er reiseliv, og den spede begynnelsen var på turistkontoret i Tollboden. Den første sommerjobben fikk hun i 1985. Et år i Tyskland etter videregående skole ble avløst av flere somre og helger på turistkontoret på Svinesund mens hun studerte økonomi og administrasjon i hjembyen. Reiselivsstudiene gjennomførte hun i Sogndal. – Min første jobb var i London for Hurtigruta. Jeg ble god på fjorder og fjell, nasjonalparker og grønt reiseliv, forteller Sætre.

Bygdeturisme

Hun gikk ut i arbeidslivet da bygdeturismen begynte å se dagens lys.

– Ni år i Norges Turistråd, som ble en del av Innovasjon Norge i 2004, gjorde meg enda bedre på det jeg likte aller best. Hytter, aktiv ferie, turmål, stier, vinterdestinasjoner, fiskeferier, sykkelferier. Da vi flytta til Halden i 1999 samtidig som eldstemann ble født, forsøkte jeg å pendle slik at jeg kunne beholde jobben i Oslo. Men ett barn ble til to, og mannen min hadde også en krevende jobb, så jeg ble til slutt veldig usikker på hva jeg skulle gjøre, forteller Sætre.

Sa opp jobben


Konklusjonen ble å lukke en dør før hun åpnet en ny. – Jeg sa opp jobben. Uten å vite hva jeg skulle gjøre i stedet. Dette var i 2005.

Da jeg så en annonse for prosjektledelse av Svinesundsløpet samme år, kjente jeg at «dette har jeg lyst til». Jeg ville gjøre noe lokalt etter mange år utenbys og endte opp på et lite kontor på Sørlifeltet sammen med Thor Fagereng, forteller Sætre.

Stor overgang

Hun skratter litt av minnene. Overgangen fra hovedstaden og et stort, internasjonalt konsern var voldsom. – Men jobben med Svinesundsløpet var veldig lærerik. Selv om jeg var grinesliten da jeg var ferdig, hadde jeg lært masse, sier hun. Den kunnskapen brakte Sætre videre i ny stilling i Grenserittet. – Thor og jeg hadde stor nytte av å ha jobbet sammen tidligere, og jeg var med på å legge grunnlaget for videre vekst av rittet, sier hun.

Fikk hjelp på veien


Samme år som hun fikk sin første jobb hjemme i Halden, etablerte Ingrid Solberg Sætre Drivkraften. – Her kom nettverket mitt og delingsmentaliteten til sin rett. Jeg ringte de beste reiselivsrådgiverne jeg visste om. De hjalp meg med å tørre å ta steget på en profesjonell måte blant annet med profilering og nettside. Drivkraften hadde Allsang på Grensen som sitt første oppdrag i Halden med meg som prosjektleder for premieresesongen, forteller hun.

Kvinnenettverk


De siste fem-seks årene har Sætre satset fullt og helt på Drivkraften. Hun har jobbet med kvinnenettverk for gründere og mangfoldssatsing gjennom NCE Smart hvor IT-linja på Halden videregående skole ble initiert.

Videre har hun vært engasjert i nasjonal håndbok for merking av turløyper, etablering av ny profil og nettside for Hardangervidda, veiledning for bønder innen grønt reiseliv, tilrettelegging for flere opplevelser, mer aktivitet og økt næringsutvikling i tilknytning til Glomma, og utvikling av cruisetrafikk til østfoldregionen. Oppdragene er like forskjellige som de er mange, og utviklingen av Drivkraften har vært god.

Følte seg alene

 – Men jeg følte meg lenge alene utover det å sitte fysisk alene på kontoret. Jeg savnet noen å sparre med, noen å idémyldre sammen med. Diskutere hvordan man bør prise et prosjekt, hvilke prosjekt som passer for Drivkraften, hvordan jeg bør presentere resultatet, forteller Sætre.

Flinke folk en forutsetning


Hun har alltid satt pris på å jobbe sammen med mennesker som tenker annerledes, eller som kan andre ting enn henne selv. – Jeg mener at ulike hoder skaper mer, og jeg liker å jobbe i team hvor man utfyller hverandre. Flinke folk er en forutsetning for å få gode resultater, og det er viktig for meg å bidra til at ting blir bra. Det motiverer meg til å jobbe enda hardere for å lykkes, og så lærer jeg mye av å ha slike samarbeidspartnere, forklarer gründeren.

Partnerskap


Derfor var partnerskapet med Åse Gustavsen i 2011 en viktig faktor for videre vekst av Drivkraften. – Jeg møtte Åse på turnavslutning før jul i 2010. Døtrene våre gikk på samme turnparti, og Åse og jeg havnet på samme dugnadsvakt. Vi begynte å prate om løst og fast, og det kom fram at hun var i samme pendlersituasjon som jeg selv hadde vært. Det ønsket hun å gjøre noe med, forteller Sætre.

Men det som trigget Drivkraften-eieren, var kompetansen Åse hadde. – Hun har IT- og teknologibakgrunn, utdannelse innen økonomi og erfaring med endringsledelse. Det passet godt som en komplettering av mine fag som er reiseliv og prosjektledelse, sier Sætre.

To damer

Nå jobber de to damene sammen på et hyggelig kontor i Repslagerens Hus i Repslagergata 19 etter å ha flyttet fra Kaserne for et år siden. De deler fellesområder med andre som sitter i kontorlandskapet, og stortrives.

– Det er naturlig for oss å være i Halden, men arbeidsområdene våre strekker seg langt utover Haldens grenser. Vi jobber både lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt, sier Sætre. Men selv om hardt arbeid og gode resultater gjør det enklere å få nye oppdrag, er ikke det nok til å være attraktiv på prosjektmarkedet.

Holde seg oppdatert

– Vi må hele tiden holde oss oppdatert og kunne tilføre kundene kunnskap de ikke får tilegnet seg selv. Det krever at man er til stede på aktuelle arenaer, besøker fagmiljøer, knytter nettverk, er kreativ og holder seg oppdatert. Det blir mange timers arbeid uten betaling der og da, men som gir avkastning på sikt, forklarer Sætre.

Ville satset på det samme igjen


Når hun tenker tilbake på de ti årene hun har brukt på å bygge Drivkraften, er det naturlig nok ting hun ville gjort annerledes ut fra det hun vet nå, men Ingrid Solberg Sætre ville satset på nytt, hvis hun hadde fått muligheten.

 – Alt jeg har gjort i disse årene, har gitt resultater og skapt utvikling. Til tider har jeg vært utrolig sliten, men det har også vært veldig morsomt. Jeg angrer ikke på at jeg startet for meg selv den gangen, og at jeg satset da sjansen bød seg. Og jeg har vært heldig som har kunnet kombinere en slik jobb med familieliv.

- Vær to

- En av de viktigste erfaringene jeg har gjort meg, og som jeg råder andre gründere til, er å være to når man etablerer en bedrift. Det er mye enklere å ha noen å diskutere med, ta avgjørelser i fellesskap med, til å avlaste hverandre og støtte hverandre, fastslår Sætre.

10 nye år

Tospannet i Repslagerens Hus ser fram mot de neste ti årene med Drivkraften. Selskapet er nettopp sertifisert til å jobbe med bærekraftige reisemål med fokus på økonomisk levedyktighet, styrking av sosiale verdier og bevaring av miljø.

– Å få et prosjektoppdrag innenfor dette området står høyt på ønskelista. Jeg ser et stort potensial i Oslofjord-regionen og vestkysten av Sverige som et felles reisemål. Det ligger mange muligheter for opplevelsesturisme og aktivitetsbasert turisme i det området, mener Sætre.

Sten for sten

I mellomtida går dagene med til oppdrag som konferansier og foredragsholder, oppfølging av eksisterende prosjekt, veiledning og rådgivning av gründere og bedrifter, utvikling av egne nettverk og etablering av nye nettverk.

– Jeg er ikke redd for å gå på ti nye år med Drivkraften. Jeg har bygd dette firmaet sten for sten og lagt et solid grunnlag, sier hun.

Hviler ikke på laurbærene

Men det betyr ikke at gründeren har planer om å hvile på laurbærene.

– Jeg søker hele tida nye og større nettverk og mer kunnskap. Det gjelder å følge med og være der det skjer, sier drivkraften i Drivkraften, Ingrid Solberg Sætre.

Fakta

Navn: Ingrid Solberg Sætre (46)

Yrke: Daglig leder og rådgiver

Bosted: Gimle

Familie: Mann Espen, sønn Birger (16), datter Solveig (13), hund

Bakgrunn: 25 års erfaring fra reiselivet med vekt på aktivitetsbasert turisme, arrangement, prosjektledelse og utviklingsprosjekter. Har også hatt oppdrag innen lokal og regional næringsutvikling.

Aktuell med: Gründer av rådgivnings-firmaet Drivkraften som er 10 år i 2015.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken