(Nettavisen) Allerede før sommeren ble det klart at regjeringen ønsket å innføre moms på elbiler som kostet over en halv million kroner. Dette blir gjennomført.
Det vil si at man må betale 25 prosent moms på bilens kjøpspris over 500.000 kroner. For en bil til 750.000 kroner utgjør det 62.500 kroner ekstra.
Alt annet må også bli dyrere
Samtidig har man bestemt seg for at det i Norge ikke skal selges noe annet enn elbiler etter 2025.
Det betyr at når elbiler blir dyrere, må også alle andre biler bli vesentlig dyrere. Hvis ikke vil det bli mer attraktivt å kjøpe bilene som politikerne ikke ønsker at folk skal kjøpe.
Så mye dyrere blir alkohol, tobakk og drivstoff i 2023
Kraftig økt engangsavgift - også for elbiler
I forslaget til stasbudsjettet for 2023 foreslår derfor regjeringen en markant økning i engangsavgiften.
For det første innføres det en helt ny vektavgift på alle biler - inkludert elbiler. Denne er på på 12,5 kroner per kg over 500 kg.
Med en elbilvekt på rundt 1500 kg, utgjør dette 12.500 kroner.
For vanlige biler legges det opp til en justering av vekt- og NOx-delen av avgiften på 2,8 prosent, mens CO2-delen av av avgiften økes med 23,4 prosent på alle trinn i avgiften.
Dette vil gjøre alle bensin- og dieselbiler vesentlig dyrere.
Forslag 2023Egenvekt (per kg)
NOX-utslipp: 80,33 per mg/km CO2-utslipp
fradrag for utslipp under 87 g/km, gjelder ned til 50 g/km og kun for kjøretøy med utslipp under 87 g/km: 854,65 - fradrag for utslipp under 50 g/km, gjelder kun kjøretøy med utslipp under 50 g/km - 1005,51 | Avgift 2022Egenvekt (per kg)
NOX-utslipp: 78,14 kr per mg/km CO2-utslipp
- fradrag for utslipp under 87 g/km, gjelder ned til 50 g/km og kun for kjøretøy med utslipp under 87 g/km - 831,37 - fradrag for utslipp under 50 g/km, gjelder kun kjøretøy med utslipp under 50 g/km - 978,12 |
Dyrere bomring for elbiler
Regjeringen foreslår også at elbiler skal betale mer i bomringen enn de gjør i dag.
I dag er det en regel som sier at elbiler ikke skal betale mer enn 50 prosent av taksten for bensinbiler. I budsjettet foreslår regjeringen at dette skal økes til 70 prosent.
Dyrere omregistrering av elbiler
Det blir også slutt på at omregistrering av elbiler blir billigere enn for vanlige biler. Elbiler skal få full sats, noe staten regner med å tjene 250 millioner kroner på.
Avgiften varierer med hvor gammel bilen er, men er på biler nyere enn 2020 foreslått til 6868 kroner, mens den er 4147 kroner for biler registrert mellom 2012 og 2019.
PS! Vrakpanten holdes uendret.
Forbigått i statsbudsjettet for tredje år på rad: – Klart at vi er skuffet
Wolden sier budsjettet er bedre enn forventet, men reagerer på ett punkt: – Jeg er litt skuffet