Etter noen år med MC-salg og verksted i Fredrikstad, driver André Løwen nå verksted i Flatebyveien i Tistedal.
Nå er våren på gang i Løwens AS er det nok å gjøre.
– Her har jeg holdt på i et par år. Jeg har avtale med Veng om reparasjoner av mopeder og Husqvarna-produkter. Nå starter snart gressklippersesongen, sier André Løwen.
Kun verksted
Han får produkter til reparasjon levert fra Veng.
– Det er behagelig for meg som jobber alene. I tillegg har jeg egne kunder, som jeg server en dag i uka. Jeg har også skadesaker for forsikringsselskap, sier Løwen, som har sluttet med salg av motorsykler.
– Det blir nok ikke noe mer butikk for meg. Her er det kun reparasjoner.
Startet som 16-åring
André Løwen (44) startet i bransjen som 16-åring.
– Etter ungdomsskolen i 1986 kjøpte jeg agenturet for Tempo Corvette-mopeder av Gilstedt, sier han.
Deretter jobbet han sammen med sin far i Løwens Maskinsenter i Repslagergata. I 2000 startet han med salg av Yahama-motorsykler. Han måtte flytte salget av motorsykler til Fredrikstad og bosatte seg på Hvaler.
– Nå er jeg tilbake til det gamle med reparasjoner og verksted, sier han.
Bor over jobben
André Løwen kjøpte huset i Flatebyveien for tre år siden.
– Det var litt av en prosedyre, ettersom det hadde vært ubebodd. Jeg flyttet hit og gjorde i stand leiligheter. Dessuten flyttet jeg verkstedet hit. Det ble tre semitrailerlass. I løpet av to år har det blitt mer og mer å gjøre, ettersom ryktebørsen har gått. Det er mye å gjøre i mai og juni, og da leier jeg inn hjelp for å få ting unna, sier Løwen.
Han har registrert cirka 1300 kunder i dataprogrammet.
– Det går mye tid til å administrere og bestille deler. Da er det greit å bo her. Jeg kan ta med meg kontorjobben opp i leiligheten eller holde på i verkstedet utover ettermiddagen.
Gjorde om løpssykkelen
André Løwen sier det er bra motorsykkelmiljø i Halden.
– Det ser man nå utover våren og sommeren blant annet i byen og på Høk i Ingedal. Det er bra interesse for tohjulinger. Ikke minst har folk som er eldre enn meg blitt vekket for mc-kjøring. For min del har det blitt mindre. Jeg har en sykkel, men kjører ikke så mye. Det blir mellom 50 og 100 mil, sier 44-åringen.
Han har gjort om en løpssykkel til gubbesykkel.
– Det er en Yamaha R6 600 kubikk som er bygd om til en Streetfighter. Faktisk har den samme ramma som jeg brukte på Daytona i USA under roadracing i 2003, sier André Løwen.
Verksted fullt av pokaler
For haldenseren hadde en god karriere med over hundre utmerkelser mellom 1993 og 2008. Pokaler, medaljer og kranser i verkstedet er et bevis på det.
– Blant disse er fire norgesmesterskap, to titler som skandinavisk mester og en Norgescup, forteller Løwen.
Bak alle premiene ligger det hardt arbeid og en del uhell.
– Jeg har gått på snørra noen ganger. Det bærer kroppen preg av nå, men det ordner seg med å gå til behandling, så jeg klarer å skru sykler, sier han.
Vedlikehold du kan klare selv:
Her gir André Løwen noen tips til vedlikehold som de fleste kan klare selv i garasjen.
- Forgasser må helst tappes for bensin på høsten. Bensinfilter rengjøres eller byttes.
- Batteriet må ha vedlikeholdslading i løpet av vinteren.
- Tennplugger må byttes og luftfilter sjekkes. Det må rengjøres eller byttes ved behov.
- Oppbevares motorsykkelen kaldt over vinteren må det byttes olje. Står sykkelen inne, gjøres oljeskift i henhold til serviceintervallene.
- Kontroller at det ikke forekommer lekkasjer på batteri, slanger, motor, hjullager og styrelager.
- Lager og overføringer sjekkes og smøres.
- Sjekk drev og kjedestramming og gi smøring.
- Ting kan løsne, så går over skruer og muttere.
- Sjekk lys og dekk. Hvis dekkslitasjen er nede slitemerket i mønsteret, så må dekket byttes.
- Avdekkes lekkasjefeil eller du er usikker på noe, må fagfolk kontaktes.