– Jeg har gått på snørra noen ganger

REPARERER MER ENN HAN KJØRER: André Løwen har gjort om en løpssykkel til gubbesykkel, men kjører den ikke så ofte. Derimot reparerer mange sykler for andre og gir gjerne tips om vedlikehold.

REPARERER MER ENN HAN KJØRER: André Løwen har gjort om en løpssykkel til gubbesykkel, men kjører den ikke så ofte. Derimot reparerer mange sykler for andre og gir gjerne tips om vedlikehold. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Ex-roadracer Andre Løwen kjører ikke så mye motorsykkel selv lenger. Han reparerer dem i stedet.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Etter noen år med MC-salg og verksted i Fredrikstad, driver André Løwen nå verksted i Flatebyveien i Tistedal.

Nå er våren på gang i Løwens AS er det nok å gjøre.

– Her har jeg holdt på i et par år. Jeg har avtale med Veng om reparasjoner av mopeder og Husqvarna-produkter. Nå starter snart gressklippersesongen, sier André Løwen.

Kun verksted

Han får produkter til reparasjon levert fra Veng.

– Det er behagelig for meg som jobber alene. I tillegg har jeg egne kunder, som jeg server en dag i uka. Jeg har også skadesaker for forsikringsselskap, sier Løwen, som har sluttet med salg av motorsykler.

– Det blir nok ikke noe mer butikk for meg. Her er det kun reparasjoner.

Startet som 16-åring

André Løwen (44) startet i bransjen som 16-åring.

– Etter ungdomsskolen i 1986 kjøpte jeg agenturet for Tempo Corvette-mopeder av Gilstedt, sier han.

Deretter jobbet han sammen med sin far i Løwens Maskinsenter i Repslagergata. I 2000 startet han med salg av Yahama-motorsykler. Han måtte flytte salget av motorsykler til Fredrikstad og bosatte seg på Hvaler.

– Nå er jeg tilbake til det gamle med reparasjoner og verksted, sier han.

Bor over jobben

André Løwen kjøpte huset i Flatebyveien for tre år siden.

– Det var litt av en prosedyre, ettersom det hadde vært ubebodd. Jeg flyttet hit og gjorde i stand leiligheter. Dessuten flyttet jeg verkstedet hit. Det ble tre semitrailerlass. I løpet av to år har det blitt mer og mer å gjøre, ettersom ryktebørsen har gått. Det er mye å gjøre i mai og juni, og da leier jeg inn hjelp for å få ting unna, sier Løwen.

Han har registrert cirka 1300 kunder i dataprogrammet.

– Det går mye tid til å administrere og bestille deler. Da er det greit å bo her. Jeg kan ta med meg kontorjobben opp i leiligheten eller holde på i verkstedet utover ettermiddagen.

Gjorde om løpssykkelen

André Løwen sier det er bra motorsykkelmiljø i Halden.

– Det ser man nå utover våren og sommeren blant annet i byen og på Høk i Ingedal. Det er bra interesse for tohjulinger. Ikke minst har folk som er eldre enn meg blitt vekket for mc-kjøring. For min del har det blitt mindre. Jeg har en sykkel, men kjører ikke så mye. Det blir mellom 50 og 100 mil, sier 44-åringen.

Han har gjort om en løpssykkel til gubbesykkel.

– Det er en Yamaha R6 600 kubikk som er bygd om til en Streetfighter. Faktisk har den samme ramma som jeg brukte på Daytona i USA under roadracing i 2003, sier André Løwen.

Verksted fullt av pokaler

For haldenseren hadde en god karriere med over hundre utmerkelser mellom 1993 og 2008. Pokaler, medaljer og kranser i verkstedet er et bevis på det.

– Blant disse er fire norgesmesterskap, to titler som skandinavisk mester og en Norgescup, forteller Løwen.

Bak alle premiene ligger det hardt arbeid og en del uhell.

– Jeg har gått på snørra noen ganger. Det bærer kroppen preg av nå, men det ordner seg med å gå til behandling, så jeg klarer å skru sykler, sier han.
 

Vedlikehold du kan klare selv:

Her gir André Løwen noen tips til vedlikehold som de fleste kan klare selv i garasjen.

  • Forgasser må helst tappes for bensin på høsten. Bensinfilter rengjøres eller byttes.
  • Batteriet må ha vedlikeholdslading i løpet av vinteren.
  • Tennplugger må byttes og luftfilter sjekkes. Det må rengjøres eller byttes ved behov.
  • Oppbevares motorsykkelen kaldt over vinteren må det byttes olje. Står sykkelen inne, gjøres oljeskift i henhold til serviceintervallene.
  • Kontroller at det ikke forekommer lekkasjer på batteri, slanger, motor, hjullager og styrelager.
  • Lager og overføringer sjekkes og smøres.
  • Sjekk drev og kjedestramming og gi smøring.
  • Ting kan løsne, så går over skruer og muttere.
  • Sjekk lys og dekk. Hvis dekkslitasjen er nede slitemerket i mønsteret, så må dekket byttes.
  • Avdekkes lekkasjefeil eller du er usikker på noe, må fagfolk kontaktes.
Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags