Sparebankens kundesenter øker

Kundesenter: Leder Dan Gluckstad (tv) for kundesenteret og banksjef Tom Willy Prangerød kan opplyse at arbeidsmengden og staben har vokst i løpet av de tre årene kundesenteret har vært i Halden.begge foto: Jan Erik Sørlie

Kundesenter: Leder Dan Gluckstad (tv) for kundesenteret og banksjef Tom Willy Prangerød kan opplyse at arbeidsmengden og staben har vokst i løpet av de tre årene kundesenteret har vært i Halden.begge foto: Jan Erik Sørlie

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Det har ført til flere arbeidsplasser til Halden, sier banksjef Tom Willy Prangerød.

DEL

I forbindelse med fusjonen mellom Halden Sparebank og Rygge-Vaaler Sparebank til SpareBank 1 Østfold-Akershus 1. november 2011, så ble kundesenteret for hele banken er lagt til Halden.

– I dag har vi 28 ansatte som er tilknyttet kundesenteret. Det er en solid økning fra oppstarten for drøye tre år siden. Også totalt sett har vi flere ansatte her ved Wiels plass fra 47 til 54 personer, opplyser Prangerød.

Åpent hele året

Han sier at uttrykket tilgjengelighet har endret innhold de senere årene.

– Tidligere var det ensbetydende med å ha et kontor som kundene kunne gå til. Nå er det en forventning hos kundene at vi er tilgjengelige når de har anledning til å ta kontakt med oss. Trafikken har flyttet seg fra besøk i kontoret til besøk på nettsider og via telefon, sier Tom Willy Prangerød.

Han opplyser at bankens kundesenter er bemannet fra 7 til 16 på hverdager, men folk kan ringe mellom 7 og 24 hver dag hele året.

– I snitt mottar kundesenteret i underkant av 11.000 telefonsamtaler hver måned. I tillegg henvender kunder seg via e-post. Bare i februar mottok kundesenteret 4.700 e-poster, sier han.

Fjerner kontanter over disk

Banksjef Prangerød forteller at haldenserne er mer digitale enn før.

– De siste årene er det registrert en betydelig endring i kunders bruk av banken. Bank har endret seg fra å være et sted man går, til å bli noe man gjør. De aller fleste ordner nå sine daglige bankgjøremål selv ved bruk av mobilen eller PC-en. Behovet for å gå i banken er for de aller fleste nå begrenset til behov for personlig rådgivning eller saker knyttet til kjøp eller salg av bolig, sier Tom Willy Prangerød.

Han opplyser at det fører til at SpareBank 1 i Halden vil innfører automatisering av kontanthåndteringen fra 1. juni i år.

– Da vil kontanter over disk forsvinne. Innskudd og uttak av kontanter vil skje gjennom automater. Vi tror ikke dette vil medføre noen problemer for kundene, da vi fremdeles er tilgjengelige for dem som trenger hjelp til å ta i bruk minibank og innskuddsautomat. Disse automatene fungerer slik at det noen foretar av innskudd, tar andre ut. Kontra en minibank som kan gå tom, så kan det bli for mye penger i innskuddsautomatene, slik at de må sjekkes, sier banksjef Prangerød og tillegger:

– «Alle» har i dag et bankkort og få av oss har kontanter i lommeboka. For dem som liker å ha kontanter tilgjengelig, skaffer de fleste seg dette ved å ta ut litt ekstra når de bruker kortet eller uttak i minibank.

Nett- og mobilbank

Tall for 2014 viser at hele 65 prosent av all digital trafikk i Norge skjer via mobiltelefonen.

– I SpareBank 1 registrerte vi hele 6,55 millioner pålogginger i mobilbanken hver måned. I gjennomsnitt ble det foretatt 1,4 millioner korttransaksjoner hver dag i 2014 bare med SpareBank 1 kort. Tre av fire blant våre kunder i Halden bruker nå nettbank, men størst økning ser vi i bruk av mobilbank. I februar var det 25 prosent av våre kunder i Halden som bare benyttet mobilbanken. Det er ganske utrolig å tenke på ettersom vi lanserte den første mobilbanken i 2010, opplyser banksjefen.

– Er det flest eldre som ikke bruker nettbank?

– Ja, men også blant disse er det et fåtall som ikke bruker nettbank. Disse viser vi smidighet ved å ha rådgivere som er til hjelp. Vi arrangerer også data kurs for eldre, svarer Tom Willy Prangerød.

Artikkeltags