– Hva har satt Halden på kartet mer enn Allsang på Grensen?

- Jeg tror ikke vi ville hatt hverken Andrea Bocelli, Leonhard Cohen eller Roxette på Fredriksten hvis ikke Allsang hadde åpnet øynene på arrangører om hvor flott konsertarena festningen er. sier ordfører Thor Edquist.

- Jeg tror ikke vi ville hatt hverken Andrea Bocelli, Leonhard Cohen eller Roxette på Fredriksten hvis ikke Allsang hadde åpnet øynene på arrangører om hvor flott konsertarena festningen er. sier ordfører Thor Edquist.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Hva har satt Halden mer på kartet i Norge og Sverige i disse årene? De som mener jeg tar feil bør jo kunne svare på det! Skriver ordfører Thor Edquist i sitt svar til tidligere politiker Per Magnus Finnanger Sandsmark.

DEL

MeningerReplikk av ordfører Thor Edquist.

Kjære Per Magnus. Dette er debatt jeg overhodet ikke er redd for å ta.

Dessverre valgte HA å plukke ut en liten setning fra mitt nyttårsintervju som headliner, og det sitatet manglet i tillegg noe vesentlig, med det for øye å skape overskrifter og holde debatten og frontene i gang. Og avisen lyktes med det, noe ditt innlegg er et bevis på.

Det jeg sa var følgende: "Allsang er, markeds – og reklamemessig, det viktigste som har skjedd siden Karl 12." Hvis det er noen som kan komme med et eneste eksempel på noe som har satt Halden mer på kartet, og skapt mer positiv reklame for Halden, i Norge og Sverige, på disse årene, ja, så tror jeg nesten jeg skal ta av meg hatten jeg ikke har. Kanskje be på en middag også. Hva har satt Halden mer på kartet i Norge og Sverige i disse årene ? De som mener jeg tar feil bør jo kunne svare på det !

For 10 år siden var sørsiden i Halden folketom om sommeren. Jeg vet det for jeg bor der. Det var nesten ikke et menneske som gikk rundt havna i juli.
Nå syder det av folk og Halden er ifølge Telemarksforskning blitt den mest bostedsattraktive byen ved Oslofjorden.

Allsang har ikke besørget dette alene, selvfølgelig, men har vært en viktig døråpner. Jeg tror ikke vi ville hatt verken Andrea Bocelli, Leonard Cohen eller Roxette på Fredriksten hvis ikke Allsang hadde åpnet øynene på arrangører om hvor flott konsertarena festningen er.

Jeg har heller aldri sammenlignet Allsang med lokal kultur, noe jeg understreker i min nyttårstale. Allsang er god og effektiv markedsføring av Halden som når 4-4,5 mill mennesker hvert år i Norge og Sverige, og er mye mer markedsføring og reklame enn kultur. Men for noen er dette også kultur, og det er folk som flyr både fra Svalbard og Finnmark med det for øye å være med på Allsang i Halden.

Jeg har heller ikke sagt at vi skal leve av næringsbasert kultur i fremtiden. Hvor får du det fra ?
Men det blir mer og mer fokus på nettopp næringsbasert kultur. Store arrangementer som indirekte bidrar til lokalt næringsliv.

Et eksempel på hvordan Østfold fylke også tenker er at den nye kultursjefen er hentet inn fra Innovasjon Norge. Sikkert med tanke på at kultur skal skape arbeidsplasser.
Allsang har skapt arbeidsplasser i Halden. På direkte spørsmål til kreftene bak det nye flotte Fredriksten Hotell er svaret at det mest sannsynlig ikke ville vært der hvis ikke effekten av det som har skjedd rundt Allsang, og satsingen på Fredriksten, hadde vært der.

Og Tistasenteret kunne i år fortelle om like stor omsetning i juli som i desember. Ikke verst for den byen som ligger nærmest Nordby.

Ja. jeg har tidligere sagt at det ville blitt stillere i Halden på sommeren dersom arrangementet blir borte. Man behøver ikke være rakettforsker for å se det. For arrangementet drar 3-6.000 mennesker til Fredriksten i 7 uker på rad, hvorav nå 75% kommer utenfra Østfold.  I tillegg har Halden de siste årene hatt flotte sommershow, arrangert av musikerne på Allsang, sommershow som fyller Kultursalen i helgene og som dermed ganske sikkert også ville blitt borte. Faller forresten disse sommershowene, generert av Allsang-musikerne, i dine øyne inn under begrepet kultur?

Å finne et annet arrangement som drar like mange mennesker til Halden over en to-måneders periode, og som gir Halden mer positiv reklame til millioner av mennesker i to land, tror jeg ikke det er mulig å få til igjen.

Det må være mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Både ha lokalt kulturliv og samtidig markedsføre Halden som et positivt sted både å bo og leve.

Arrangørene på Fredriksten går nå sammen i et nettverk for å få enda større lokale effekter ut av alt som skjer der oppe. Og i Halden. Dette arbeidet vil skape enda mer positiv reklame for Halden, enda mer folk til byen vår og dermed enda større omsetning for lokalt næringsliv.

Man kan like det eller ikke, men den positive trenden vi har sett de siste årene startet samtidig som et TV program som de aller fleste kommunene i Norge misunner oss.

For alle i Skandinavia, stort sett, vet nå hvor Halden er og hvor vakkert det er i byen og på Fredriksten.

Artikkeltags