– Så dårlig at den burde vært trukket tilbake

KRITISK: Trond-Atle Bokerød er ikke fornøyd med Haldens turistguide for 2014, og mener den burde vært trukket tilbake. Arkivbilde.

KRITISK: Trond-Atle Bokerød er ikke fornøyd med Haldens turistguide for 2014, og mener den burde vært trukket tilbake. Arkivbilde. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Trond Atle Bokerød slakter den nye turistguiden for Halden.

DEL

– Jeg mener i utgangspunktet at denne brosjyren er så dårlig at den burde vært trukket tilbake, sier Bokerød.

Her kan du lese en digital utgave av brosjyren. Døm selv og gi din stemme litt lenger ned til høyre i artikkelen etter å ha lest den (fungerer ikke på mobil).

- Noen har misforstått

Bokerød trekker fram foredraget vi hadde i Halden med Valerie Oberlie fra Disney, hvor temaet var «Everything speaks»
– Jeg tror noen har misforstått hva hun mente. Alt du gjør blir snakket om. Men ikke alt vi gjør bør fortelles. Dette er noe av bakgrunnen for min kritikk, sier han.
 

Han jobber selv innenfor mediebransjen og eier firmaet Omni produksjon.
Noen av hans ankepunkter mot brosjyren er at man ikke har definert hva man vil fortelle og hvem som er målgruppa.

– Altfor tjukk

– Jeg spør meg jo blant annet om dette er en brosjyre for haldenserne eller om den er beregnet på turister, sier han.
Han mener brosjyren er altfor tjukk med sine 68 sider og at man burde bestemt seg på forhånd for hva man ønsket å formidle.
 

Brosjyren innledes med tre språk, norsk, engelsk og tysk, men fordi dette ikke gjennomføres i hele brosjyren mener han det er dårlig gjort mot de utenlandske leserne.
– Kanskje burde vi stedet gitt ut tre brosjyrer. En på hvert språk. Da hadde de også blitt tynnere og litt lettere tilgjengelig for folk, tror han.

– Håpløst med papirkalender

Brosjyren har en omfattende aktivitetskalender for jubileumsåret.
Det mener også Bokerød er håpløst.
 

– Her burde man nøyd seg med å henvise til en digital kalender. For det er nemlig slik at en aktivitetskalendere som gjelder for et helt år aldri vil kunne bli korrekt og at noen alltid vil bli glemt. Derfor er det mye bedre med en kontinuerlig oppdatert kalender på nettet.

Ikke imponert over det visuelle

Bokerød er heller ikke imponert av det visuelle inntrykket brosjyren gir.
Det er Suveren kommunikasjon som har produsert brosjyren på oppdrag fra Halden Turist.
– Jeg kritiserer ikke Suveren, for jeg vet at de kan mye bedre enn dette. Jeg mener det er oppdragsgiveren som er problemet, sier Bokerød.

Daglig leder i Suveren Kirsten Gunnerud, henviser til turistsjef Liv Lindskog på spørsmål om hva hun synes om kritikken.

- Vi synes den er utrolig fin

Og turistsjefen har liten forståelse for kritikken og mener dette er en ikke-sak.
– Vi er kjempefornøyde og veldig stolte av denne brosjyren. Vi synes den har blitt utrolig fin, fastslår hun.
Liv Lindskog sier at brosjyren for første gang vil bli distribuert til alle husstander i Halden og at dette er deres bidra i forbindelse med jubileet.

– Vi kan alltid bli bedre, men faktum er at vi har fått svært positiv respons på denne brosjyren, fastslår turistsjef Liv Lindskog.

Les også: - Vi kan alltid bli bedre

Her kan du lese en digital utgave av brosjyren. Døm selv.

Delt ut på reiselivsmessa

Halden hadde egen stand sammen med Halden vassdragets kanalselskap på reiselivsmessa i Oslo i helgen.
– Det var veldig moro og vi fikk mange gode tilbakemeldinger, sier turistsjef Liv Lindskog.

Dette var for øvrig også første gang man viste fram den nye turistguiden offentlig.
Folk synes den var kjempeflott, påstår turistsjefen, som var kjempeglad for at trykksaken var klar slik at de fikk delt den ut i forbindelse med messa.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags