Brukerombud, den nye tjenesten i kommunen

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevI dagens samfunn er det betimelig å stille myndighetene noen spørsmål.

Hvem bestemmer hvordan vi vil ha det? Blir mottagerne av tjenester hørt i innføring av nye systemer? Ønsker vi å snakke med maskiner eller mennesker?

Det er spesielt i perioder i livet hvor vi trenger noen å snakke med som mange stadig oftere blir henvist til talemaskiner når vi prøver å nå det offentlige hjelpeapparatet.

Skal du snakke med noen hos NAV er systemet lagt opp slik at det å treffe noen personlig ikke er så enkelt lenger. Åpningstidene er kraftig redusert. I mange tilfeller får en beskjed om å ringe et sentralt telefonnummer eller logge seg inn på en PC. På telefon får du titalls valg, ofte er det valg som ikke passer til det en lurer på.

Innen helse så skal det nå bli virtuell helseavdeling. Virtuell korttidsavdeling kom som en direkte konsekvens av Samhandlingsreformen og skulle gi utskrevne pasienter fra sykehuset et reelt tilbud om å komme hjem til egen bolig.

Det kan være bra i seg selv, men samtidig innføres det for å håndtere et økt pleiebehov i kommunesektoren uten å øke ressursene. Javel, det vil si de eldre og andre pleietrengende som det blir flere av pga. lengre levealder og et større behov av tjenester fra det offentlige skal i flere tilfeller bli hjulpet av «datamaskiner».

I den sammenheng vil det sikkert komme opp mange spørsmål hvor man trenger noen å snakke med som kan hjelpe en videre i det offentlige systemet. Når mennesker er i behov av hjelp, enten via NAV, helsevesenet, kommunen eller andre offentlige etater ønsker man å treffe noen å snakke med. Man er ikke ute etter å taste en masse siffer eller snakke med talemaskiner.

Pensjonistpartiet vil noe annet. Det er mange mennesker som synes det er enklere å kunne snakke med noen personlig slik at en kan få hjelp til å komme videre i det offentlige systemet.

Derfor vil Pensjonistpartiet jobbe for at det skal bli ansatt brukerombud i kommunen slik at de som ønsker hjelp kan få noen å snakke med slik at man får hjelp til å nå frem i det offentlige.

Brukerombudet skal ha nødvendige rettigheter slik at de kan få satt opp avtaler med det kommunale servise apparatet og ovenfor Nav.

Denne saken vil vi få satt på den politiske dagsorden i Halden kommune slik at det gjennomføres etter kommunevalget i 2019.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags