Legevakta for alle – men ikke for alt

Kommunelge og legevaktsjef Halvard Bø og daglig leder for legevakta i Halden og Aremark, Nina Bruun Hansen, ber folk om å sette seg inn i hvordan de skal bruke legevakta i sommer.

Kommunelge og legevaktsjef Halvard Bø og daglig leder for legevakta i Halden og Aremark, Nina Bruun Hansen, ber folk om å sette seg inn i hvordan de skal bruke legevakta i sommer. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

- Snart kommer en brosjyre om rett bruk av legevakten i en travel sommertid. Vi merker økt pågang når sommeren kommer. Da er det viktig at det er de riktige pasientene som oppsøker oss, sier kommunelege og legevaktsjef Halvard Bø.

DEL

«Riktige pasienter» vil si de som trenger akutthjelp og de som ikke kan vente til behandling hos fastlegen eller fastlegevikar. En av grunnene til stor pågang på legevakten er turister. De besøker Halden, men har ingen fastlege her i byen, og derfor oppsøker legevakten. Det er også mange som kommer og besøker familien i sommer og enda flere av de som kommer på ulike arrangementer og festivaler. I tillegg er det mange tilfeller som er knyttet til sommer, natur og uteliv.

Fastlegene skal på ferie

På denne tiden av året er det mange fastleger som skal på ferie. Derfor skal det opplyses på legekontorene om at legen skal på ferie og når det skjer. En annonse kommer i Halden Arbeiderblad i løpet av uka hvor det vil være oversikt over fastleger som skal ha ferie og hvem som er vikarer.

- Det er viktig at befolkningen studerer den annonsen nøye og finner ut når deres fastlege har ferie og hvem som er vikar, sier Halvard Bø.

Medisiner og sykemeldinger

De som går på medisiner bør passe på å få skrevet ut medisiner før fastlegen reiser bort, slik at de ikke går tomme for medisin midt i ferien. Dette gjelder også de som har sykemelding, slik at de får mulighet til å forlenge den før det er for sent.

- Det er sånne ting som vi ikke gjør på legevakten. Vi kan ikke fornye resepter eller sykemeldinger, Halvard Bø.

Selv om legen er på ferie, kan vikarlegen hjelpe, dette er et godt alternativ. Likevel, er det lurt å ordne alt før legen går ut i ferie.

Rød, gul eller grønn?

Pasienter blir delt i tre grupper: rød, gul og grønn. De grønne pasientene er de som kan vente til dagen etter da de kan få behandling på legekontoret. De blir prioritert lavest da pasienter i rød og gul grupper får første prioritet.  

«Rød» Livstruende tilstand. Pasienten i denne kategorien skal få hjelp senest innen 15 minutter.

«Gul» Pasienten har en tilstand/skade som ikke kan vente til det oppnås kontakt med fastlegen. Pasienter i denne kategorien bør få hjelp innen 2 timer.

«Grønn» Pasienten har en tilstand/skade hvor legekonsultasjon ikke haster. Pasienten kan vente til det oppnås kontakt med fastlegen. Dersom det er kapasitet ved legevakten kan pasienter som er «grønne» få tilbud om konsultasjon før klokken 23.  

- Er det stor pågang, kan det bli mange timers ventetid på de «grønne». Det er viktig at befolkningen er klar over det, sier daglig leder for Aremark og Halden legevakt, Nina Bruun Hansen.

Ring på forhånd

Det er lurt å ringe legevakten først. Pasientens tilstand kan bli vurdert og plassert i en av gruppene, om pasienten blir plassert i den grønne gruppen og det ikke er kapasitet, kan det gis råd om hjelp.

- Alle er velkomne på legevakten, men det kan fort bli lang ventetid, derfor er det lurt å ringe på forhånd om du er i tvil, sier Halvard Bø.

Har du frikort?

Dersom du har frikort, anbefaler legevakten å gi beskjed om det med en gang.

- Om den potensielle pasienten har frikort er ikke noe vi vet om fra før av. Det er fint at pasientene sier ifra, for da slipper vi å sende unødvendige regninger,  sier Nina Bruun Hansen.

De ansatte på legevakta ønsker også at pasienter forteller navnet på fastlegen.

- Det kan godt hende vi glemmer å spørre om det, derfor setter vi pris på at pasientene husker å opplyse oss, sier Halvard Bø.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken