– Jeg er imponert over den dugnadsånden som folk viser i denne vanskelige situasjonen. Dette viser at byens befolkning er i ferd med å forstå alvoret og ønsker å hjelpe de som trenger det, sier Karlsen til HA.

160 har meldt seg

Karlsen har mottatt henvendelser fra over 160 personer som har tilbudt seg hjelpe. Karlsen har nå laget et kartotek over hvem disse personene er, og selv om det for øyeblikket ikke er behov for alle sammen, følger de nøye med på situasjonen. Grunnet den omfattende spredningen av koronaviruset forandrer behovet seg daglig.

Er man frivillig i karantene eller har blitt permittert fra jobb, ber vi dem det gjelder om å prøve å løse dette selv ved hjelp av naboer, familie, venner eller bekjente, sier Karlsen, som understreker at de ikke vet hvordan situasjonen vil utvikle seg de neste ukene.

– Om noen dager eller uker kan vårt behov for hjelp være mangedoblet, sier han.

Frivilligsentralen: – Mange har behov for å prate

Frivilligsentralen har nå opprettet en telefontjeneste for dem som ønsker noen å prate med i denne spesielle situasjonen. Wenche Erichsen ved frivilligsentralen sier til HA at de har opprettet en styringsgruppe på fire personer som er tilgjengelig for mennesker som har behov for noen å prate med.

Hun forteller at nå når det nå er sterkt frarådet fra myndighetene å treffes fysisk, er telefonsamtaler et ypperlig hjelpemiddel for dem som er bekymret. Hun er mektig imponert og takknemlig over de frivillige som stiller seg til disposisjon.

– Vi måtte stenge Frivilligsentralen forrige uke som følge av myndighetenes restriksjoner. Både lekseverkstedet, ledsagertjenester til aktiviteter og besøksgruppa til de som er på omsorgsboliger måtte stanse arbeidet på ubestemt tid

– Derfor tar vi andre grep for å hjelpe disse sårbare gruppene, og samtidig så håper vi at vi kan avlaste noen av de kommunale tjenestene. I disse dager er det viktig at vi tar vare på hverandre, sier Erichsen.

Tilgjengelig hver dag

Tilbudet skal i første omgang vare ut mars måned, og det er to personer som vil være tilgjengelig på telefon fra klokka 15.00 til 19.00 hver eneste dag i denne perioden.

– Vi er fire personer som rullere på å ta disse samtalene og er tilgjengelig for dem som måtte ønske det. Vi har selvfølgelig full taushetsplikt og vi har alle fire helsefaglig bakgrunn med mye erfaring, sier leder for styringsgruppa Magnhild Storrøsten til HA.

Hun sier videre at det skjer noe med oss når vi blir isolert og det i disse dager er mange eldre personer i risikogruppa som kjenner på frykt og redsel. Da kan det være godt å ha noen å prate med.

– Det er verst for dem som er alene og ikke har noe nettverk. De trenger menneskelig kontakt, selv om vi i ikke kan treffes fysisk. Vi vil også samarbeide tett med kommunen og eventuelt sluse personer videre til fagenheter hvis det er nødvendig sier hun, og oppfordrer samtidig til å ta kontakt hvis man føler behovet er der.

– Hvis du lurer på om du skal ring, så ring! Det er bedre å ta kontakt en gang for mye.

Kirken med samtaletilbud

Også Den norske kirke i Halden har opprettet et samtaletilbud for dem som trenger det. På dere hjemmeside står det følgende:

– Livet er alltid slik for oss alle, at vi i ulike faser trenger en annen enn familie og venner å prate med. Kirken ønsker å være til stede å møte mennesker der mennesket er! Og kanskje trykket i livet er spesielt tungt nå i denne «korona» tiden? Som diakon og prest har vi en kompetanse på samtale. Vi har taushetsplikt, og har også en mulighet til å bistå om du trenger annen hjelp inn i ditt liv.

La terskelen være lav for å ta kontakt!

Samtaletilbud pr. telefon

Mandag – Fredag kl. 09–15

Lørdag/Søndag kl. 13–17

Tlf: 40449500

Den norske kirke i Halden