«KoKo»-kunnskap i sentrum, på Saugbrugs

HELT KOKO: Thor Erling Gulbrandsen er opplevelseskoordinator på Inspiria Science Center. Han vet godt hvordan man skal formidle god Kommunikasjon og Kompetanse (KoKo).

HELT KOKO: Thor Erling Gulbrandsen er opplevelseskoordinator på Inspiria Science Center. Han vet godt hvordan man skal formidle god Kommunikasjon og Kompetanse (KoKo). Foto:

De siste to ukene har Kunnskap i Sentrum jobbet for å vise ungdommen i Halden utdannings- og yrkesvalg i et bredere perspektiv.

DEL

I de siste to ukene har det vært Kunnskap i sentrum på Norske Skog Saugbrugs. Mandag og tirsdag blir siste sjanse for mange av 1. klasse-elevene på Halden videregående skole til å få et interaktivt møte med næringslivet.

– Dette er ikke en utdanningsmesse hvor elevene må gå på stands, se kjedelige brosjyrer og halvfulle skåler med NonStop, sier opplevelseskoordinator for Inspiria, Thor Erling Gulbrandsen.

Disse samarbeidspartnerne har bidratt til Kunnskap i sentrum

  • Halden kommune
  • Viken fylkeskommune
  • Halden videregående skole
  • NAV
  • Ungt entreprenørskap
  • Halden næringsutvikling
  • Fagskolen i Østfold
  • Høgskolen i Østfold
  • LO
  • Norske Skog Saugbrugs

– Få fram de som sitter bakerst

Han har nettopp tatt med mange av partnerne til Kunnskap i sentrum, på veiledende og interaktiv rundtur inne på Saugbrugs administrative lokaler.

HAs utsendte fikk også være med på en smakebit av hva noen av elevene i Halden videregående skole har fått så langt har fått oppleve, og som resten skal gjennomføre mandag og tirsdag i uke 48.

«Dere skal stille dere i rekke fra yngst til eldst uten å si noe. Dere får kun lov til å bruke kroppsspråk», innleder Gulbrandsen under oppvarmingen. I et kontrollert kaos, tar følget oppgaven fatt.

KOMMUNIKASJON: Her måtte følget være kreative for å skape god kommunikasjon.

KOMMUNIKASJON: Her måtte følget være kreative for å skape god kommunikasjon. Foto:

Sølvryggene går til sin naturlige posisjon bakerst i rekka. De yngre har det vanskeligere med å finne sine plasser.

I starten kommuniseres med fingertegn. Etterhvert benyttes også mobiler, med oppfordring fra opplevelseskoordinatoren.

Hensikten var å tenke kreativt. Samspill var et nøkkelord. Her var det ingen som fikk gjemme seg bakerst i klasserommet.

– Det er viktig å få fram dem som sitter bakerst i klasserommet, og at de ikke sitter inne med tanken «jeg får ikke til noe». Det er viktig at alle kjenner på at de har noe å bidra med, mener opplevelseskoordinator Gulbrandsen.

80 spørsmål

Etter oppvarmingen står showrommet som neste post og følget blir geleidet til et mørkt rom, bak et sort forheng.

Alle får i oppgave og besvare 80 spørsmål som dukker opp på skjermen ved å trykke på en kontroll. Spørsmålene dreier seg om alt fra hvor man kunne tenke seg å bo, yrkesliv, holdninger og samliv. Det er viktig å svare ærlig.

ENSTEMMIG: At sex var mer, enn mindre, viktig for følget hersket det liten tvil.

ENSTEMMIG: At sex var mer, enn mindre, viktig for følget hersket det liten tvil. Foto:


Etter hvert spørsmål fikk følget se en graf med resultatene, og prosentandel av hvor mange som hadde svart hva, på hvert spørsmål.

Under seksjonen «Mer, eller mindre» var det for eksempel enstemmig at følget ville se mindre av Donald Trump. Hundre prosent ville også ha mer sex. Det hele var anonymt, men det skulle ikke forundre at noen tittet litt over på kontrollen til sidemann.

Det er klart at det er fokusert på det helhetlige i livet for studentene, som nå skal til å tiltre arbeidslivet. Det mener prosjektleder Else-Marie Guldahl og Jan-Erik Eriksen fra Kunnskap i sentrum.

– Dette er større enn bare et show. Det er et helstøpt undervisningsprogram. Vi har prøvd å få noen hit som adresserer at det finnes så mye annet enn å bare få gode karakterer. Noe annet som betyr noe. Det er også viktig å fram gode mennesker, mener Guldahl og Erichsen.

Siste ledd av elevprogrammet består av å analysere og bryte ned dataene fra Showrommet. Dette er data det lokale næringslivet får innsikt i.

«MER ENN SHOW»: Prosjektleder Else-Marie Guldahl og Jan-Erik Erichsen mener prosjektet har et godt konsept som gjerne kan føres videre til nærliggende byer og kommuner.

«MER ENN SHOW»: Prosjektleder Else-Marie Guldahl og Jan-Erik Erichsen mener prosjektet har et godt konsept som gjerne kan føres videre til nærliggende byer og kommuner. Foto:

– Over halvparten er positive

Geir Endregard, administrerende direktør for Inspira Science Center, møter følget etter deres tur i framvisningslokalet. Han har hatt en vital rolle i å utforme presentasjonen og selve elevopplevelsen som 1.-klassingene har gått, og skal gå, igjennom på Saugbrugs.

– Vi har laget selve elevopplevelsen, i tett dialog med skoleledelsen, som da er et undervisningsopplegg. Vi kaller det KoKo; Kommunikasjon og Kompetanse. Dette konseptet har blitt til gjennom Interreg-prosjekter i samarbeid med Innovatum Science center i Sverige,sier Inspiria-direktøren.

Hva er «Interreg»?

Interreg er EUs program for å fremme sosial og økonomisk integrasjon over landegrensene gjennom regionalt samarbeid.

Endregard har tenkt stort når det kommer til KoKo-konseptet.

– Hele dette opplegget her dreier seg om å få elevene til å se at det finnes et større mulighetsrom i hver enkelt av de og i omgivelsene i Østfold. Vi adresserer personlige ferdigheter. Altså egenskaper som elever, og som vi voksne besitter, kanskje ikke tenker over når vi blir målt etter karakterer på skolen i spesifikke fag.

Han nevner blant annet egenskaper som samarbeidsevne, kreativitet, kommunikasjon.

Disse egenskapene får vi elevene til å reflektere over, for de betyr noe når du senere skal studere eller søke jobb. Da har du noe mer å by på når enn kanskje matte og fysikkarakteren din. Det prøver vi å få de til å innse, se mulighetsrommet og så eksponerer vi de for alle de fantastisk mange mulighetene de finnes i jobbmarkedet, bare i nærheten av her.

– Så litt fokus på det lokale næringslivet?!

INSPIRIA-DIREKTØR: Administrerende direktør for Inspiria Science Center, Geir Endregard mener elevene har litt å få med seg til ettertanke.

INSPIRIA-DIREKTØR: Administrerende direktør for Inspiria Science Center, Geir Endregard mener elevene har litt å få med seg til ettertanke. Foto:


–Definitivt, og med næringslivet som samarbeidspartnere, sier Endregard og setter seg selv i posisjonen til en 1.-klasseelev på videregående:

– «Jeg vet at det finnes mange muligheter for meg, sånn at jeg får brukt det som er i meg», det er hensikten. Og, svarene på resultatene som vi har evaluert tyder på av vi treffer. Mer enn halvparten har så langt sagt at de har fått et mer positivt syn på sine muligheter for framtida, sier Endregard.

– Godt alternativ

Bente Gulbrandsen, utdanningsleder på Halden videregående skole mener prosjektutvalget har fått til et godt alternativ til en kanskje mer tradisjonell utdanningsmesse.

– Dette betyr mye for elevene. Vi har sittet i prosjektutvalget og vridd hodene på hva vi kan gjøre med strenge smitteverntiltak, men samtidig få en smakebit av det vi har hatt tidligere. Så jeg syns dette her er et meget godt alternativ, og jeg hører og får tilbakemeldinger fra elevrådet, enkeltelever og lærere at dem er veldig fornøyd.

Utdanningslederen mener det er gått noen gode runder i prosjektstyret, med hvilke spørsmål som bør stilles når videregåendeelevene skal gi seg i kast med arbeidslivet.

– Det er skapt en bredde, som for eksempel med spørsmålet «hvor skal jeg bo?». Det er noe som jeg har gått igjen, og det er klart koronaen bidrar kanskje til at det kan være vanskelig å finne seg lærlingplass. Man må kanskje tenke i de banene at man må ut av kommunen sin for å få plass. Det tror jeg vi har bidratt med her på Kunnskap i sentrum, mener Bente Gulbrandsen.

– Hvor mye tid var satt av til dette prosjektet?

– Vi hadde satt av fjorten dager, men så ble vi stengt av Viken fylkeskommune. Så det ble en forskyvning på to dager, så da går vi to dager ut i neste uke.

KUNNSKAPSRIKE: Samarbeidspartnere til Kunnskap i sentrum med representanter fra Halden kommune,
Viken fylkeskommune, Halden videregående skole,
NAV, Ungt entreprenørskap, Halden næringsutvikling,
Fagskolen i Østfold, Høgskolen i Østfold, LO og
Norske Skog Saugbrugs. Til høyre: prosjektleder for Kunnskap i Sentrum, Else-Marie Guldahl.

KUNNSKAPSRIKE: Samarbeidspartnere til Kunnskap i sentrum med representanter fra Halden kommune, Viken fylkeskommune, Halden videregående skole, NAV, Ungt entreprenørskap, Halden næringsutvikling, Fagskolen i Østfold, Høgskolen i Østfold, LO og Norske Skog Saugbrugs. Til høyre: prosjektleder for Kunnskap i Sentrum, Else-Marie Guldahl. Foto:

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken