Det blir dobbeltspor mellom Oslo og Fredrikstad, men ikke lenger. Bane Nor foreslår å stoppe InterCity-utbyggingen ved Haug. Foto: Thomas H. Arntsen Les også Vil bygge dobbeltspor til Fredrikstad, men ikke videre til Sarpsborg og Halden
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) reagerer på prisanslaget på 50 milliarder fra Råde til Sarpsborg. Nå kan hele prosjektet ryke. Foto: Felix C. Ellingsrud Les også Hareide vil ikke bruke 50 milliarder på dobbeltspor - InterCity-planene kan bli lagt bort
Lere gir høy pris: Prosjektdirektør Anne Siri Haugen i Bane NOR viser frem kvikkleren som skaper store problemer for utbyggerne. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson) Les også Svært dårlige grunnforhold og dyrt å bygge i by: Derfor ruller milliardene for jernbanen i Østfold
Setter stopp for opprinnelig prosjekt: Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) fikk en oppdatering om de dårlige grunnforholdene i Råde. Nå slår regjeringen fast at det ikke er aktuelt å gå videre med de opprinnelige utbyggingsplanene fra Råde til Sarpsborg. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson) Les også Statsbudsjettet: Uaktuelt å bygge Haug-Sarpsborg etter de opprinnelige planene
Usikker fremtid: Bane NOR peker på innsparingen som kan gjøres ved å utsette bygging eller å droppe ny Råde stasjon. (Arkivfoto: Joachim Constantin Høyer) Les også Bane NOR kan spare en halv milliard på å droppe Råde stasjon: Rafshol reagerer kraftig på nytt spareforslag
Vil øke kapasiteten: Vy bruker doble togsett i rushtiden. Tilbudet kan utvides med en avgang morgen og ettermiddag. (Arkivfoto: Kristin W. Hansen) Les også Mulig å sette inn flere tog – men først fra 2020: Statsråd Jon Georg Dale vil øke kapasiteten på Østfoldbanen
AKSJON RETT LINJE: Her på Moa skal det arrangeres folkemøte i regi av Aksjon Rett Linje, hvor blant andre Ståle Solberg er engasjert. Foto: Johnny Helgesen Les også Aksjon Rett Linje med folkemøte på Greåker: – Folks engasjement er stort
SLIK KAN DET BLI: Bildet viser hvilket området posisjonen ønsker at skal brukes til jernbanespor i sentrum. Det blå skal brukes til jernbane. De andre markerte områdene viser de båndlagte områdene som kommunen vil ha frigjort for å kunne utvikle dem uavhengig av InterCity. Foto: Illustrasjon Les også Politikerne vil at jernbanen skal følge denne traseen inn til byen
PÅ SAKSKARTET: Halden Frp ser fram til å diskutere hvor jernbanen skal gå gjennom Halden. – Vi håper på et solid politisk vedtak, skriver Per Egil Evensen. Foto: Arkiv Les også – Endelig får vi en etterlengtet Intercity-debatt i Halden
TOG: InterCity og manglende høringsuttalselse setter sinnene i kok... Arkiv Foto: Anders Johansson Les også – Personlig mener jeg ordføreren burde ha ignorert dette tullet, men det har nok trigget sinne i han også
Arve Sigmundstad, gruppeleder i Halden Arbeiderparti Foto: Hans Petter Wille Les også Jernbanesaken: Det var en tabbe
Dårlig kjemi: Det er dårlig kjemi mellom Thor Edquist (t.v.) og Arve Sigmundstad. Arkivfoto: HA Les også – InterCity- og dobbeltsporutbyggingen gjennom Østfold og helt fram til Halden virker til å ha gått av sporet
REAGERER: Arve Sigmundstad er gruppeleder for Arbeiderpartiet i Halden. Foto: Hans Petter Wille Les også – Det er ikke godt nok, her har det sviktet i Halden kommune
INTERCITY: I Sarpsborg og Fredrikstad er misnøyen over varslet utsettelse sterk. Les også Derfor kom ikke Halden med jernbaneuttalelse
OPTIMIST: Etter flere møter med BaneNor og Jernbanedirektoratet, har ordfører Thor Edquist håp om å kunne frigi områder som i dag er båndlagt. Foto: Øivind Kvitnes Les også – Håper å få frigjort områder langs jernbanen
Samferdseslminister Kjetil Solvik-Olsen får kritikk fra Halden Arbeiderparti. Foto: Gunnar Paulsen Foto: Gunnar Paulsen Les også Ikke godt nok, herr samferdselsminister!
BÅNDLEGGINGEN: Når kan Halden og de andre østfoldbyene få en dato for når båndleggingen av sentrumsarealer blir frigjort? Det spør Arve Sigmundstad i et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Arkiv Les også – Når blir båndleggingen opphevet, statsråd?
FUNNSTEDET: De 17 gravene ble funnet på det utgravde feltet til høyre i forgrunnen i bildet, nær Larkollveien litt på oversiden av Dilling stasjon i Rygge. Foto: Terje Holm Les også Har funnet tre barnegraver på Dilling
FRAMTIDSRETTET: Samferdseslminister Ketil Solvik-Olsen holdt et interessant og spennende foredrag om fremtidens smarte mobilitet. Foto: Gunnar Paulsen Les også Solvik-Olsen på besøk på Remmen: – Dobbeltsporet til Halden kan bli forsinket
VIL UTSETTE: Både Jernbanedirektoratet og Bane Nor vil utsette Intercity i Østfold med flere år. Les også Vil utsette utbyggingen av Østfoldbanen i flere år
«UTEN STYRING»: – Alle sakene skyldes at vi har en jernbane i Norge som for tida er uten politisk styring, hevder Myrli. Les også – Vi har en jernbane i Norge som for tida er uten politisk styring
JERNBANE: En ny, svensk rapport konkluderer med at det er bedre å knytte Østfold og Bohuslän sammen med en jernbane som går over Ringdalsfjorden og rett ned til Göteborg, enn en jernbane som følger dagens spor inne i landet. Foto: Google maps Les også Nå må Halden-politikerne handle!
TIDA GÅR: I 2013 kjørte et demonstrasjonstog bokstavelig talt til Halden. Det er fem år siden ... Les også En svært dårlig nyhet for Halden
INDIGNERT: - Når Stortinget har vedtatt dobbeltspor i 2024, forventer jeg at regjeringen følger opp med tilstrekkelige planleggingsmidler. Noe annet er sabotasje av et stortingsvedtak, sier fylkesordfører Ole Haabeth. vedtak om dobbeltsport Les også – Intercity-utsettelse er å sabotere Stortingets vedtak
TRAGISK: - Det er tragisk at vi nå må drive lobbying i stedet for å behandle faktiske planer, sier Per Egil Evensen (Frp) Foto: Øivind Kvitnes Les også «Halden kan bli skutt ut i Intercity-tåka»
Mindre båndlegging: - Slik jeg oppfatter Jernbanedirektoratet skal det lages planer for en kortere båndlegging av jernbaneområdet og en innsnevring av det båndlagte området, sier ordfører Thor Edquist. Les også Deler av sentrum kan slippe unna jernbaneplaner: – Viktig for Halden
Trolig utsettelse til Halden: Flertallspartiene på Stortinget vil bygge jernbanetunnel gjennom Oslo, det kan bety forsinkelser i Østfold. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson) Les også Ny Oslo-tunnel truer utbygging til Halden
BÅNDLEGGER SENTRUM: – Planene som til nå er framlagt fra Jernbaneverkets side, vil få voldsomme konsekvenser for de sentrumsnære områdene i Halden. Les også Hvordan de lokale partiene stiller seg til jernbaneutviklingen i Halden, bør bli offentlig kjent
HVA SKJER I HALDEN: Først i 2034 skal dobbeltsporet til Halden være klart ifølge Nasjonal Transportplan. Spørsmålet er hvor jernbanen skal gå, og hvor en ny stasjon skal ligge. Det håper ordføreren at vi kan få et svar på lenge før 2034. Les også Håper jernbaneutfordringen i Halden er avklart om tre år
SEIER: – At Arbeiderpartiet står fast ved ferdigstillelse av Inter City til Halden i 2030 er en seier for Halden, Halden Ap og Østfold, sier gruppeleder i Halden, Arve Sigmundstad. Les også – Jernbaneseier for Halden
1400 KM/T: Slik ser Miljøpartiet De Grønne for seg at framtidas transportmiddel bør være. Hyperloop kan bygges over og under bakken. Foto: Camilo Sanchez Les også Miljøpartiet De Gønne: – Vi vil flytte gods og folk i et rør
SAVNER SVAR: Sammen med partiet Rødt har Aps Arve Sigmundstad (fra v.), Per Egil Evensen (Frp) og Fridtjof Dahlen (SV) bedt om et felles initiativ i forhold til Nasjonal Transportplan. Med unntak av KrF har ingen av flertallspartiene svart på henvendelsen. Foto: Øivind Kvitnes Les også – Hvorfor vil de ikke stå opp for Halden?
MELLOM BYENE: – InterCity skal styrke togtilbudet mellom byene, men planene tar ikke hensyn til godstrafikken, mener innsenderen. Les også InterCity løser persontrafikk, men hva med gods?
AVSPORING: Harald Kynningsrud mener thor Edquist og de andre ordførerne i Østfold har sporet av i jernbanedebatten og at de ikke evner å se inn i framtida. Les også Kynningsrud: – Jeg mener ordførernes innstilling er helt feil
ENIGE: Fylkesordfører Ole Haabeth, flankert av de berørte ordførerner understreker at det er svært viktig at Østfold står samlet og alle byene får vedtatt planene om intercityutbygging. Les også – Det viktigste som skjer i Halden i min levetid
ORDFØRER: - Halden er avhengig av at dobbeltsporet går gjennom Sarpsborg for at det skal komme til Halden, sier ordfører Thor Edquist. Foto: Hanne Eriksen Les også Dobbeltspor: – Sarpingene kan ødelegge for Halden
- Jernbanen kommer rett gjennom hjørnet på låven vår, sier Harald Weel på Strømnes gård i Råde. Foto: Mette Eriksen Les også Harald får jernbanen gjennom låven sin
OVER FJORDEN: Halden Senterparti går for ny jernbanetrasé over Svinesund. Arkivfoto: Steinar Omar Østli Les også Senterpartiet har bestemt seg for Svinesund
NEI TIL DOBBELTSPOR? – Hva om vi gir klar beskjed til sentrale myndigheter om at vi ikke ønsker dobbeltspor til Halden? Galskap? Nei, skriver Erik Vitanza i dette innlegget om utbygging av dobbeltspor i Østfold. Foto: NTB Scanpix Les også Stans i togplanene?
HALDEN STASJON: Hvor bør togstasjonenligge i framtida? Hans Jan Bjerkely i MDG skisserer flere muligheter. Foto: Steinar Omar Østli Les også Pendlerne kan være med og avgjøre plassering av ny togstasjon
Knut Halvorsen viste ulike trasevalg for en ny jernbane mellom Norge og Sverige. Han er tydelig på at Halden må si nei til de eksisterende planene. Foto: Alaa Talli Les også – Jernbanen vil bli en berlinmur som deler byen i to