Gå til sidens hovedinnhold

I mine 12 år som HA-redaktør, har jeg aldri opplevd en lengre vekstperiode enn den vi er inne i nå

KOMMENTAR

Onsdag formiddag offentliggjorde vår bransjeorganisasjon Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de årlige opplagstallene. I gamle dager var det rene høytidsstemningen i avisbransjen på denne dagen. Nå kan vi selv følge utviklingen dag for dag med nye digitale verktøy.

Vi vet derfor hele tiden hvordan vi ligger an med opplag og abonnenter. Det er betryggende – og ikke minst gledelig når pilene peker oppover. Det gjør de nå, og det har de gjort en god stund.

Koronapandemien utfordrer oss på så mange slags vis. Hjemmekontor og nye måter å jobbe på er blitt hverdagskost. I flere uker satt jeg mutters alene i HA-lokalene her på Wiels plass. Det har vært tungt for mange, men for HA og resten av norsk avisbransje har i det minste utviklingen vært på vår side. For vi selger flere abonnement enn på mange, mange år, og leserne bruker oss mer enn noen gang. Det viser trafikktallene vi kontinuerlig kan måle i våre digitale verktøy.

I HA er vi ikke glade i hjemmekontor, men veldig glade i framgang. Sånn sett føler vi oss privilegerte. Det må være blytungt å måtte jobbe i motbakke – fra hjemmekontoret.

Halden Arbeiderblad har nå et samlet avisopplag på 8.013. Det er på samme nivå som for ti år siden. Vi har tatt igjen mye av det tapte. Framgangen er på 5,2 prosent det siste året. HA er en av 19 aviser i Amedia som har en vekst på over fem prosent. Kun 5 av Amedias 81 aviser opplevde nedgang siden forrige måling. Gjennomsnittsveksten i konsernet er på 4,2 prosent. Det er selvsagt svært gledelig og gode tall.

Det er ikke vanskelig å peke på årsakene. Informasjonsbehovet under en pandemi er stort, og lokalavisene har en viktig samfunnsfunksjon. Den tar vi på største alvor. En annen viktig faktor er lanseringen av +alt-abonnement i hele Amedia. For bare noen få ekstrakroner, har abonnentene fått tilgang til alle konsernets aviser. Det har slått svært godt an.

Avisbransjen hadde sine «golden years» rundt årtusenskiftet. I år 2000 hadde for eksempel HA et opplag 10.114 – den gang bare som papiraviser. I årene som fulgte dalte opplagstallene sakte, men sikkert. For HAs del litt mindre enn andre. Så kom det tre år med store distribusjonsomlegginger som gikk dårlig. I 2016 hadde Halden Arbeiderblad kun et opplag på cirka 6.500. Året etter satset vi klart og tydelig digitalt, som en av de første. Vi kuttet som kjent ut to papir- utgivelser i uka, og satset synlig og tydelig på nettavisa vår. På fire år har HA fått 1.500 nye digitale abonnenter. Satsingen var med andre ord riktig.

I dag er straks 60 prosent av alle HAs abonnenter bare digitale. Vi distribuerer nå kun cirka 3.500 papiraviser. Jeg er oppriktig glad for alle dem som fremdeles er glad i papiravisa, og kan forsikre om at vi ikke har noen planer om å kutte i flere utgivelser i uka.

Samtidig er utviklingen krystallklar; flere og flere leser aviser digitalt. Særlig på smarttelefon. Denne utviklingen er jeg helt sikker på vil fortsette.

I mine snart 12 år som HA-redaktør har jeg aldri vært med på en lengre vekstperiode enn det lokalavisa di opplever nå. Det motiverer alle oss som jobber her til å stå på videre. Vi vil være nære og viktige for haldenserne og aremarkingene.

Med et smil og munnen siterer jeg gjerne hedersmannen Kåre Willoch: «Nu går alt så meget bedre.»

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.