– Hvis noen i amcarmiljøet føler seg såret av min kronikk, ber jeg om unnskyldning

BILTREFF: Slik kan det se ut på Fisketorget på onsdager i sommerhalvåret i Halden. Eddie Olsen presiserer i dette innlegget at det ikke er amcar-kulturen generelt han kritiserer.

BILTREFF: Slik kan det se ut på Fisketorget på onsdager i sommerhalvåret i Halden. Eddie Olsen presiserer i dette innlegget at det ikke er amcar-kulturen generelt han kritiserer. Foto:

Av

Jeg velger å komme med et oppfølgende innlegg etter jeg ble oppringt av en hyggelig amcar-entusiast i går ettermiddag.

DEL

Først og fremst synes han det var fryktelig at jeg kunne skrive det jeg gjorde om amerikanske biler og hvordan jeg kunne kritisere hva som var av så høy verdi for han.

Min kronikk i HA 21. april kritiserer ikke amcar-kulturen og amerikanske biler generelt.

Eier du en flott veteranbil og kjører forsiktig rundt i Haldens gater, er det ingen grunn til å føle seg truffet av mine beskrivelser.

Jeg ble forpestet av en sliten GMC pickup på vei hjem fra jobben i dag. Da snakker vi!

Topp score i forurensning. Topp score i støy.

Mitt poeng er: ønsker du å blåse ren forgasserne er det rikelig med anledning til å gjøre dette andre steder enn på Torget eller på bybrua.

Hvis noen i det tradisjonelle amcar-miljøet føler seg såret av min kronikk ber jeg om unnskyldning.

Temaet jeg tar opp er hva slags bymiljø vi er tjent med å ha. Jeg kan trekke en parallell til da røykeloven kom på 90-tallet. Se for deg en person på restaurant som har lyst til å ta seg en røyk etter et godt måltid. En person som lett blir plaget av røyk sitter og spiser sin middag ved siden av.

Tidligere var det helt naturlig å tenke at det var en rett å røyke på offentlige steder. Så kom det et skifte der retten til et godt inneklima fikk høyere prioritet enn retten til å røyke på offentlige steder.

Jeg kan ta meg en røyk i festlige lag. Jeg har ingen problem med å bevege meg ut for å gjøre det til glede for andre.

Det foregår et gjennomgripende verdiskifte i norske byer.

Fra Oslo kommunes hjemmeside Bilfritt byliv: Det tradisjonelle trafikanthierarkiet er snudd på hodet: myke trafikanter prioriteres sterkest, privatbilen kommer sist. Oslo sin nye miljøsatsing var kontroversiell da den kom. Likevel har mye av stormen stilnet etter at innbyggere og besøkende kan gå gjennom et bilfritt Karl Johan.

Halden er ikke Oslo. Halden er mye bedre.

Vi trenger ikke bryte opp parkeringsplasser og bygge parkanlegg. Det meste ligger godt til rette for å nyte et torg og ei gågate.

Vi har fått fine bryggepromenader på begge sider av Tista.

Indre havn ligger der for de som ønsker servering eller vil sløve på en benk. Jeg håper alle kan bidra til at dette flotte området kan nytes så godt den kan.

Sving gjerne en tur innom Torget med motorsykkelen og spis en is. Men det er ikke nødvendig å blåse ut trommehinnene på andre eller forpeste Torget av den grunn.

Jeg har fått noen spørsmål via kommentarfeltet og på telefon jeg vil gi korte svar på:

Spørsmål: Hvis du er så bilinteressert, hva slags biltreff mener du er greit?

Svar: Det er et bilmiljø som møtes en gang i uka ved Fredriksten Kro gjennom sommeren. De kjører bilene pent ut på gresset, stanser motoren og kan stolt vise fram vidunderet til gode venner. Andre klubber møtes og kjører i følge på dagstur eller over flere dager. I forhold til lokal forurensning og støy er dette helt uproblematisk.

Spørsmål: Hva synes du om onsdagstreff?

Svar: Jeg har ingen problemer med å skjønne at dette er morsomt. Treffene har vokst jevnt over lang tid – et bevis på at dette er noe som blir verdsatt. Hele særpreget med onsdagene er at bilene kjører, et slags rullende museum. I bunn og grunn er ikke dette hovedproblemet jeg tar opp.

De episodene jeg har opplevd der byturen har blitt avsluttet ved at en i familien opplever bil- eller motorsykkelbruk som ubehagelig, har ikke skjedd på onsdager. Vi snakker ikke om flotte biler som sklir sakte forbi med en lavmælt dyp brumming. Det synes også sønnen min er kult.

I forhold til onsdagene er det selvfølgelig et spørsmål om miljøperspektivet. Mens andre byer (ikke bare Oslo) tilrettelegger for bilfritt sentrum er amcar-kulturen ute av kurs i forhold til de miljømessige tilpasningene andre respekterer.

I forhold til barn er det viktig å være klar over tre forhold. Barn står lavere over bakken der det er mer forurenset luft. De har en raskere åndedrett enn voksne. Samtidig er lungene deres i vekstfase.

Disse tre faktorene medfører at barn er langt mer utsatt for miljøforurensning enn voksne. Det er større forekomst av luftveissykdommer blant barn i skolealder enn blant voksne. Samtidig rapporterer WHO at forurenset uteluft fra trafikkerte veier er sterkt knyttet til akutte og kroniske luftveissykdommer som astma og kols. Jeg sier ikke at det er farlig å delta på onsdagstreff noen ganger. Jeg velger å være forsiktig. Kall meg kjedelig.

Spørsmål: Hvorfor er det så vanskelig å akseptere andre menneskers interesser?

Svar: Min kritikk er først og fremst rettet mot lokal forurensning og støy. Den er i hovedsak også rettet mot gamle slitne biler samt motorsykler hvor det eneste målet virker å være og forurense mest og vise sin avsky mot alt som er grønt. Jeg har ingen problemer med å forstå gleden ved å eie og kjøre en flott bil.

Spørsmålet er om retten til å kjøre bil med et utslipp på mer enn 250g/km CO2 vil bestå. Svaret er sannsynligvis nei – selv for veteranbiler. Miljøutfordringene er ikke et spørsmål om smak og preferanser. De dataene som strømmer inn med temperaturutvikling er rene fakta. For bilentusiaster kan konsekvensen av de nye miljøutfordringene være vanskelig kost å svelge. Det er så mye mer spennende å åpne panseret på en eldre bensinbil enn å se plastikk-dekslet under panseret på en moderne bil. Jeg kjenner den følelsen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.