– Innerst inne vet jeg at det ikke er greit å kjøre «haxi»

KJØRER PIRAT: «Lars» er en av flere sjåfører i appen «Haxi». Selv om en rettssak nylig frikjente flere slike sjåfører, så sier han til HA at han innerst inne vet at det er det samme som å kjøre pirattaxi.

KJØRER PIRAT: «Lars» er en av flere sjåfører i appen «Haxi». Selv om en rettssak nylig frikjente flere slike sjåfører, så sier han til HA at han innerst inne vet at det er det samme som å kjøre pirattaxi. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

«Haxi»-sjåføren Lars (19) sier han kjører for å tjene penger mens han er arbeidsledig.

DEL

Både transportbransjen og politiet, mener kjøringen som organiseres gjennom mobilappen «Haxi» er ulovlig pirattaxivirksomhet.

Kjører i Halden

«Haxi» beskriver seg selv som er rask og enkel tjeneste for kompiskjøring og mener selv virksomheten er legitim.

"Vår anbefaling er at sjåfør og passasjer deler på utgifter som drivstoff,slitasje og bompenger. Passasjeren har i tillegg sin fulle rett til å tipse sjåføren etter eget ønske.", står det i appen.

Lars driver kompiskjøring blant annet i Halden og reklamerer helt åpent for dette via sin egen facebookside, der han skriver:

"Teamet mitt kjører deg dit du skal! Vi har biler i områdene Fredrikstad,Sarpsborg,Halden,råde-Moss-Vestby, & Drammen - Oslo kontakt oss på (....) for en hyggelig tur. (Kan også bestille tur til en tid og sted)"

Er arbeidsledig

– Jeg kjører fordi jeg trenger penger. Jeg er arbeidsledig for øyeblikket og synes det er moro å kjøre. Det er jo trist at vi tar kunder fra taxisjåførene, men sånn er det. Etter min mening er det altfor dyrt å kjøre taxi.

– Men hvorfor prøver du ikke i stedet å skaffe deg en lovlig jobb som taxisjåfør.

– Jeg har faktisk søkt, men fikk ikke jobben.

Det er ikke så rart at Lars ikke fikk tilslag da han søkte på jobb som taxisjåfør. Det er nemlig ingen personer under 20 år som får det som kalles for offentlig kjøreseddel fra politiet.

– Det samme som vanlig pirattaxi

– Hvordan opplever du å drive med noe som mange opplever som ulovlig?

– Vi tar bare betalt for reelle utgifter som drivstoff, bompenger og slitasje på bilen. I tilegg kan kunden velge å gi tips, men det er ikke noe jeg kan kreve, sier han først. Så legger han til:

– Egentlig så er det jo det samme som en vanlig pirattaxi. Det er jo det samme opplegget, og det vet jeg innerst inne.

Har blitt stoppet av politiet

Lars forteller at han normalt kjører hver helg. Sist lørdag fikk han et overskudd på 1000 kroner.

– Jeg kjører egentlig stort sett venner. Jeg har ikke kjørt mange jeg ikke kjenner.

– Har du blitt stanset av politiet?

– Ja, mange ganger, men da har jeg bare sagt at jeg er ute og kjører en kompis og da skjer det ingenting. Men som sagt innerst inne, så vet jeg jo at det jeg driver med likevel ikke er greit.

Vil ha fast jobb

– Hvorfor slutter du ikke, når du egentlig mener du gjør noe ulovlig?

– Får jeg meg en fast jobb, så slutter jeg med en gang.

– Så det er ikke mer lukrativt å kjøre haxi enn å jobbe?

– Nei. Jeg skulle mye heller hatt en fast jobb og fast inntekt.

Frikjent for «Haxi»-kjøring

Nylig ble tre menn fra Stavanger-området frikjent for piratvirksomhet etter å ha blitt avslørt av politiet som haxi-sjåfører.

I dommen påpekes det at de tre har tatt betalt uten drosjeløyve. Men ifølge yrkestransportloven må tilbudet om transport ha blitt rettet til allmennheten på offentlig plass.

Retten kan ikke se at tilbudet om transport i tilfeller hvor Haxi-appen benyttes kan sies å være rettet mot nettopp allmennheten på offentlig plass.

Vil antagelig anke

Det er ventet at Haxi-saken vil bli anket helt til Høyesterett. Aktor har ennå ikke tatt avgjørelsen om dommen ankes.

Haxi-gründer Aleksander Soender er fornøyd med dommen.

– Haxi er en del av fremtidens transporttilbud i Norge, sier han til E24.

– Heldigvis er haldensere flest lojale

Daglig leder Bent Skogli i Halden Taxi er sterkt kritisk til Haxi-konseptet og deler politiets syn om at dette er ulovlig.

– Det er ikke et veldig stort problem i Halden ennå, men det utvikler seg jo. Heldigvis er haldensere flest veldig lojale mot Halden taxi, sier Skogli.

Tror dommen blir anket

Dommen fra Stavanger tingrett føler Skogli seg sikker på at vil bli anket.

- Det er verdt å merke seg at dommeren også var kritisk til virksomheten. En ting er at dette slik vi ser det er ulovlig, i tillegg er transporten skattepliktig, momspliktig og passasjerer er ikke forsikret når man driver piratvirksomhet, slår Skogli fast.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags