Dette har ingen kommuner i Norge gjort før

INNGÅR SAMARBEID: Fra venstre: Hans-Martin Hovengen (eSmart System), David Aleksandersen (Smart Simulation), Knut H. Johansen (eSmart System), Roar Vevelstad (Halden kommune), Dieter Hirdes (NCE Smart Energy Markets og Martin Vik (Halden kommune).

INNGÅR SAMARBEID: Fra venstre: Hans-Martin Hovengen (eSmart System), David Aleksandersen (Smart Simulation), Knut H. Johansen (eSmart System), Roar Vevelstad (Halden kommune), Dieter Hirdes (NCE Smart Energy Markets og Martin Vik (Halden kommune).

Artikkelen er over 2 år gammel

Halden kommune har inngått et samarbeid med kunnskapssenteret på Remmen som kan revulosjonere helsearbeidet i kommunen.

DEL

I går signerte Halden kommune det de på sine egne nettsider omtaler som en avtale om et banebrytende forskningsprosjekt. Sammen med bedriftene Esmart Systems, NCE Smart Energy Markets og Smart Simulation fra kunnskapsparken på Remmen skal de gjennom et ettårig prosjekt innenfor helsesektoren i Halden løse mange av dagens utfordringer knyttet til oppfølging av pasienter som skrives ut fra sykehuset og skal ha videre behandling i kommunen.

– Får hjelp når de trenger det

– Vi tror at flere av pasientgruppene både kan ha og ønsker en behovsbasert oppfølging fra kommunen. I praksis betyr det at pasienten får hjelp når han eller hun trenger det, sier rådmann Roar Vevelstad til kommunens nettsider.

Kongstanken bak prosjektet er at pasientene som skrives ut fra sykehuset og skal ha oppfølging fra kommunen, «legges inn» på det de beskriver som en virtuell avdeling. Det betyr at de kan bo hjemme og kunne kommunisere med helsepersonell via video. I tillegg vil prosjektet teste ut bruk av alarmer og annet som kan overvåke pasientens helse.

Tror det vil øke tryggheten

Intensjonen med prosjektet er å øke tryggheten til den enkelte pasienten.

– Det at både pårørende opg pasient enkelt kan kommunisere med helsepersonell tror vi vil være trygghetsskapende, og at fagpersoner får mulighet til å se pasienten på skjerm, kommunisere direkte og kunne gi råd og veiledning vil være en trygghetsfaktor, sier prosjektleder Gina A. Brekke i Halden kommune.

– Vi vil over sommeren ha en dialog med en gruppe pasienter som vi ønsker som deltakere i prosjektet, og vi skal sikre god kommunikasjon og informasjon med disse både før, under og etter prosjektet. Vi ønsker å måle tilfredshet og trygghet for alle involverte parter og sammenligne med en referansegruppe som får den oppfølgingen vi tilbyr i dag, legger Brekke til.

Etablerer responssenter

For å ha total oversikt over pasientene og deres tilstand og helseinformasjon, vil det i prosjektet bli etablert et responssenter. Her vil helsepersonell enkelt få tilgang til nødvendige opplysninger, og vil kunne kommunisere med pasientene.

I tillegg til videokommunikasjon vil pasientene bli lagt inn i en kartløsning, og på sikt tilgang til pasientens helsetilstand gjennom ulik monitorering. Eksempler på det kan være puls, blodtrykk, blodsukker, respirasjon og mere.

Har fått millionstøtte

– Til dette prosjektet har vi fått midler fra Regionalt partnerskapsfond, kan Gina Brekke fortelle.

– Og vi håper å få ytterligere midler gjennom andre ordninger. Partnerskapsfondet har gått inn med 1 million kroner til prosjektet som har en økonomisk ramme på 2,5 millioner, og da er kommunens ressursbruk inkludert. En forutsetning for tildelingen er at Halden kommune deler sin kunnskap og sine erfaringer med andre kommuner og interessenter i regionen, sier Brekke.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags