Gå til sidens hovedinnhold

Halden har en av landets beste lærerutdanninger - ifølge studentene

Artikkelen er over 1 år gammel

Høgskolen i Østfold havner på tredjeplass i en ny undersøkelse.

På en skala fra 1 (dårligst) til 5 (best) har studentene ved lærerutdanninga på Remmen gitt poeng ut fra hvor tilfredse de er med studieprogrammet sitt.

Høgskolen i Østfold fikk 4,3 poeng i snitt for sitt program Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7. Det ga tredjeplass i undersøkelsen.

Det høyeste snittet fikk Nord universitet i Nesna på Helgeland i Nordland. Grunnlærerutdanning master 1-7 fikk 4,9 poeng i snitt mens samme universitetet kapret andreplassen og fikk 4,7 poeng for Grunnskolelærerutdanning master 5-10.

Sier sin mening om utdanninga

Det er khrono.no, en uavhengig nyhetsavis for høyere utdanning og forskning, som skriver dette. Tallene har de fått fra Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) som har ansvaret for gjennomføringen av studentundersøkelsen Studiebarometeret.

Studiebarometeret har blitt lagd hvert år de siste sju årene. Der svarer studentene på en rekke spørsmål om hva som fungerer godt og ikke på deres utdanning. Høgskolen i Østfold fikk tredjeplass på den delen av undersøkelsen der studentene skal gi en total score og svare på en skala fra 1-5 på følgende: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på.»

15. april er fristen for å søke opptak til høyere utdanning, og i fjor var det nedgang i søkertallene generelt og til lærerutdanningene spesielt. Utdanningene for barnehagelærere var «kjerringa mot strømmen» blant lærerutdanningene og opplevde vekst i søkertallene, skriver khrono.no.

– Gode eksempler til etterfølgelse

Johanne Hedvig Løvli (23) fra Kråkerøy i Fredrikstad vil bli matematikklærer for barna på trinn 1-7. 23-åringen er HiØ-student på tredje året.

Hun tror det er tryggheten og samholdet mellom medstudenter, forelesere, trinnledere og høyskolen generelt som gjør studentene er så fornøyde med studieprogrammet.

– Jeg mener at forelesere og trinnlederne på lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold går fram som et godt eksempel på hvordan man selv skal være som lærer når vi er ferdig utdannet, skriver Løvli i en e-post til Khrono.

Hun forteller at det alltid åpne kontordører til foreleserne og trinnlederne hos dem.

— Det andre som jeg mener er svært positivt, er måten forelesningene er organisert på. Vi sitter sjelden i auditorium da vi heller bruker det «klassiske» klasserommet. Det er lagt opp til mye gruppearbeid slik at vi får god erfaring med å samarbeide med medstudentene. Dette gir oss også god trening til jobbhverdagen som venter oss, da samarbeid er utrolig viktig, skriver Løvli.

Debattert undersøkelse

Den sjuende utgaven av Studiebarometeret ble presentert i slutten av januar i år. I etterkant oppsto det en debatt rundt verdien av barometeret, og flere i fagmiljøet etterlyste nasjonale målinger som viste noe nytt.

– Studiebarometeret fra Nokut er blitt en rituell refleksjon, skrev prorektor Anne Birgitte Eggen ved Universitetet i Stavanger.

Andre forsvarte barometeret. Nokuts direktør Terje Mørland skrev blant annet:

– Vi vil takke for de mange konstruktive innspillene. For Nokut er det viktig å ha tett dialog med sektoren om Studiebarometerets rolle og utvikling. Vi har nylig avholdt et møte med referansegruppen, og vi får jevnlig tilbakemeldinger fra kontaktpersonene våre ved institusjonene. Vi følger også med på det som blir skrevet i media.

Kommentarer til denne saken