På en prisutdeling på Hotel Bristol i Oslo ble nemlig HA utropt som årets mediehus i Amedia.

– Utrolig morsomt å vinne en slik pris, og det i konkurranse med veldig mange flinke mediehus i HA. Dette er virkelig en anerkjennelse for den jobben alle flinke medarbeidere i HA har gjort gjennom flere år.

Det sier konstituert ansvarlig redaktør Morten Ulekleiv etter prisutdelingen onsdag kveld. Sykmeldt ansvarlig redaktør Hans-Petter Kjøge var også til stede, og holdt tale etter at HA ble utropt som vinner.

Blant nesten 100 aviser og nyhetsnettsteder i Amedia, var det fem nominerte til årets mediehus. I tillegg til HA var det Fredriksstad Blad, Sogn Avis, Nordstrands Blad og Arbeidets Rett.

I juryens begrunnelse heter det blant annet:

«Årets mediehus har jobbet strategisk og systematisk mot stadig nye mål over lang tid. Siden bunnpunktet i 2015 har de tatt nye steg og skapt bedre resultater år for år. Som første avis med frekvensreduksjon i 2017 har de har gått i front på den digitale utviklingen av både lesere og redaksjon, og på veien har de bygget et solid lag som jobber sammen for å gi den nære, viktige og engasjerende lokaljournalistikken til leserne sine hver dag.»

– Vi er stolte av det vi har skapt sammen. Vi er et lag, som har bygget en prestasjonskultur over tid. HA-gjengen er en fin flokk, og absolutt alle har bidratt til at vi i kveld står med denne prisen, sier Ulekleiv.

HA var nominert også for 2020, men da var det Nordstrands Blad som ble «årets mediehus».

Juryen skriver videre:

«Men de ga seg ikke der. Gjennom imponerende målrettet arbeid med ledelse, kultur og arbeidsmiljø har Halden Arbeiderblad bygget opp ny og nødvendig kompetanse, og skapt en heiakultur som har bidratt til at alle 12 drar i samme retning med ulike virkemidler. Det har bidratt til at de er blant annet er i toppsjiktet i veiklassen på produksjon og setter stadig nye leserrekorder. Med tallene som rettesnor tar Halden Arbeiderblad samfunnsoppdraget på største alvor, og jobber systematisk med hverdagsgraving blant annet gjennom å ha etablert rollen «innsynsjeger» i redaksjonen. Målet er å avdekke og hjelpe leserne til å forstå hvorfor hver dag».

HA jobber aktivt med å tilgjengeliggjøre journalistikken for alle i lokalsamfunnet, særlig rettet mot unge lesere.

"Og det er ikke bare temaet eller vinklingen som skal være rettet mot målgruppen. Redaksjonen er også bevisste på språket som gir lang lesetid, også blant unge. Det har resultert i at Halden Arbeiderblad Amedias beste på å engasjere leserne sine med hele 77% hver dag."

«Der mange har stagnert, har avisa fortsatt den kontinuerlige abonnementsveksten de siste par årene og leverte sitt beste økonomiske resultat på over ti år, med en vekst på imponerende 45% fra året før.»