Jeg måtte nesten lese tittelen på en sak på ha-halden.no to ganger i dag morges; statsminister Erna Solberg mener nordmenn kan slippe karantene ved tilbakekomst fra Sverige før august måned. Vel å merke hvis de har vaksinepass, eller smittesituasjonen i det aktuelle området er «innafor». Blodet mitt begynte å bruse litt da, for hyttelivet i Lennartsfors i Värmland jeg har savnet, men avskrevet i lang tid, rykket med ett nærmere. Og om bare noen uker regner jeg med å få min første vaksinedose ...

Jeg bruker denne innledningen for å illustrere et poeng; det går opp og ned her i verden. Ting forandrer seg. Ikke minst i avisbransjen. Og ikke minst når jobben din er å formidle nyheter under en pandemi. Alle månedene på hjemmekontor har vært utfordrende for mange. Jeg har etter beste evne forsøkt å holde motet oppe i HA-flokken når vi nesten bare har sett hverandre på en skjerm. Mitt fremste «motivasjonsvåpen» har vært dette; – Vi har hatt veldig gode resultater under denne pandemien. At det går så bra er motiverende når vi må stå så lenge i denne unntakstilstanden. Tenk på alle dem som enten har mistet jobben sin eller som jobber i en bransje som har opplevd pandemien som blytung!

Budskapet er blitt tatt imot, og fordøyd. HAs lesere har åpenbart hatt glede og nytte av det vi har publisert. Det har trafikktallene våre vist i lang tid!

Men det er flere gledelige tall å rapportere om. Hvert år gjennomfører Amedia-konsernet en tilfredshets- undersøkelse blant de forskjellige avisenes abonnenter. Undersøkelsen kalles Afakta. Jeg fortalte om fjorårets resultater i oktober i fjor. Da kom bysbarnet Janne Rygh fra Amedia Innholdsutvikling til HA-redaksjonen og presenterte en hyggelig utvikling. (Som du ser på bildet i vignetten til denne Signerten). I år måtte hun holde seg på hjemmekontoret sitt på Nesodden, og informere HA-flokken digitalt. Resultatene var ikke nedslående av den grunn. Tvert imot!

På en skala fra 0 til 120, gir leserne HA scoren 100. Det er hele ni poeng opp fra året før, og det desidert høyeste tallet vi har hatt noen gang! Det ligger også klart over gjennomsnittet for alle de cirka 80 avisene i hele mediekonsernet. Vi takker og bukker!

I 2017 var HA pilot, og først ute med en klar digital satsing. Fokuset på nettavisa økte kraftfullt. Samtidig kuttet vi ut to papirutgivelser i uka. Det gjorde vi fordi vi så at framtida for norske lokalaviser er en digital satsing. Det har heldigvis vist seg å være riktig. Siden den gang har HA fått 1.500 nye abonnenter. Og siden vi var så tidlig ute i forhold til de andre, har vi klart å etablere en høy lesescore over tid. Det er faktisk ingen aviser – direkte sammenlignbare med HA – som har flere digitale høyfrekvente lesere enn oss. Det vil si at de leser HA flere ganger om dagen. Hele 81 prosent av dere leser HA på denne måten.

Innholdsmessig er også tilfredsheten høy. Det betyr at vi publiserer saker abonnentene gjerne vil lese. Det er også sånn at 57 prosent av alle som betaler for innholdet vårt bare har digital tilgang. Og 56 prosent av dere foretrekker å lese HA digitalt, 27 prosent vil helst lese oss på papir, mens 17 prosent er mest glad i e-avisa vår.

Disse tallene viser oss at den digitale satsingen vi gjorde for drøyt fire år siden var riktig – og viktig. Og at HA har gått fra å være «Dritten i midten» til en digital spydspiss i Amedia-sammenheng.

Det er da gode resultater i en tøff tid motiverer oss. Nå blir utfordringen vår å sørge for at HAs lesere fremdeles vil like oss når pandemien er over ...