Over 5.000 har kastet seg over denne appen fra Halden

FORNØYDE: Dan Mario Røian og Joachim Gustavsen har stor tro på at appen Jyb vil snu opp ned på rekrutteringsbransjen i Norge.Pressefoto

FORNØYDE: Dan Mario Røian og Joachim Gustavsen har stor tro på at appen Jyb vil snu opp ned på rekrutteringsbransjen i Norge.Pressefoto

Etter at Halden-firmaet lanserte appen Jyb, som blir omtalt som «Tinder» for arbeidslivet, har interessen tatt av.

DEL

Les Halden Arbeiderblad i 5 uker for KUN 5 kr!

– Det har vært hektisk. Vi har vært mye på reise, sier gründer Dan Mario Røian og markedssjef i Jyb, Joachim Gustavsen, til Halden Arbeiderblad.

I desember i fjor skrev HA om haldenserne som skulle ta opp kampen med både LinkedIn og finn.no på jobbmarkedet i norsk arbeidsliv.

I mai soft-lanserte de tjenesten i Østfold, og i slutten av august sto hele Norge for tur.

På TV og i rikspressa

Siden har det blitt intervjuet på God Morgen Norge på TV 2 og blitt omtalt i artikler på NRK.no, i Finansavisen og i Dagens Næringsliv. I tillegg til at de har reist rundt på møter, presentasjoner og stands på utdanningsinstitusjoner og jobbmesser over hele Norge.

– Det har vært veldig spennende. Og responsen har vært god. Akkurat nå er det 4800 personer og 400 arbeidsgivere som har registrert seg i appen vår, sier markedssjef Joachim Gustavsen i Jyb.

Har selv rekruttert minst 200

Dan Mario Røian grunnla for åtte år siden HMS- og salgsbedriften Grønn Jobb. I dag jobber det 60 mennesker totalt i selskapet, men i løpet av de åtte årene siden oppstarten anslår Røian at han selv minst har vært med på å rekruttere 200 mennesker.

Det har tatt mye tid og krefter. Og slik oppsto ideen om at det måtte være mulig å gjøre det på en enklere måte enn å legge ut en annonse på finn.no og sitte med jobben det er å gå gjennom over 100 søknader i etterkant.

Sveip og finn match

– Konseptet med Jyb er at det skal være veldig enkelt for kandidater og arbeidsgivere å starte en dialog. Du sveiper, finner en match og tar kontakt. Akkurat som på datingappen Tinder, som dog har et helt annet formål, forklarer Røian.

Veien fra idé til lansering har gått raskt. Det preger også det løpende arbeidet med appen.

– Vi har ingen treårsplan. Vi ser kun tre måneder fram av gangen. I løpet av en slik periode forsøker vi å gape over alt, så evaluerer vi hva som funket og hva som ikke funket etter hver periode, forklarer Røian.

Gründer med suksess

Grønn Jobb har han klart å utvikle fra en omsetning på fem millioner kroner i 2011 til en omsetning på 25 millioner i fjor. De siste fire årene har selskapet også levert et overskudd. Det er dette overskuddet som brukes til å satse på Jyb. For foreløpig er tjenesten helt gratis både for arbeidstakere og arbeidsgivere.

– Hvordan skal dere tjene penger på dette på sikt?

– Forretningsmodellen vår går i første rekke ut på å lage et veldig godt produkt slik at vi klarer å bygge opp en kritisk brukermasse. Så vil vi i neste fase fokusere på å levere løsninger og tilleggstjenester som bedriftsmarkedet er villige til å betale for, sier Røian.

Selv om det lett kan tolkes som at Jyb går i strupen på både Finn.no og LinkedIn, så er Røian og Gustavsen av en litt annen oppfatning.

Et nytt marked

– Ambisjonen vår er egentlig å ta et marked som ennå ikke er der, forklarer de, og fortsetter:

– Finn.no har i dag 90 prosent av stillingsmarkedet. Men det er bare et fåtall arbeidstakere som er der at de aktivt søker på nye jobber. Jyb kan man ta i bruk og få utbytte av selv om man trives i den jobben man har. Selv om man er fornøyd, så vil man jo være synlig og tilgjengelig når gode muligheter dukker opp, forklarer de to.

Fra Jyb til jobb

Atle Gravdal er en av dem som allerede har fått jobb gjennom jobbsøker- og rekrutteringsappen Jyb.

Allerede 24 timer etter at han lagde en profil, var han i kontakt med flere arbeidsgivere. Og raskt fikk han drømmejobben, skriver NRK.no i artikkelen de laget på Jyb i september i år.

Fra Gravdal «matchet» med bedriften, til han hadde fått jobb, gikk det ti dager.

– Det er et veldig godt eksempel på hvor enkelt det kan gjøres. Det er ingen som får jobb ti dager etter at en annonse er lagt ut på finn.no. Da snakker vi gjerne en rekrutteringsprosess på to måneder eller mer, sier Dan Mario Røian.

Artikkeltags