Per-Kristian (19) har over 1.500 Wunderbaum i bilen

Burnout på Veng under Grensetreffet 2016. Per-Kristian Holt stilte med sin Volvo 940 og over 1.500 Wunderbaum.

Burnout på Veng under Grensetreffet 2016. Per-Kristian Holt stilte med sin Volvo 940 og over 1.500 Wunderbaum. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Haldenseren stilte med sin Volvo 940 på Veng burnout torsdag kveld.

DEL

Det er første gang Per-Kristian Holt var med på burnout under det tradisjonelle Grensetreffet. Arrangementet er veldig populært, og både røken og lukta av svidd gummi dominerte på Sørlifeltet.

– Hvorfor vil du være med?

– Fordi det ser morsomt ut, forklarer Holt etter første runde med burning banen.

– Var det moro, da?

– JA, kommer det kontant og med et stort glis.

Klase med Wunderbaum

19-åringen har med seg tre sett dekk. Han er klar for flere runder på banen, og hvis han er en av dem som lager mest røk og og høyest lyd, vanker det premie.

– Jeg har bytta alt understellet på bilen for å gjøre den så egnet som mulig. Jeg har gjort alt selv, sier han.

– Blir du ikke nervøs av alle folkene som står og ser på deg?

– Jo, jeg blir litt nervøs, men det er moro også, sier Holt.

Bak i sidevinduet på bilen dingler en stor klase med Wunderbaum. I frontruta er enda flere dufttrær stilt opp på rad og rekke.

– Det henger 1.500 Wunderbaum i sidevinduet, og så kommer de foran i tillegg, forteller Holt.

– Skal bruke opp alle dekkene

Det er høyt turtall og riktig bruk av kløtsj og gass som får dekkene til å spinne og lage røk.

– Det må slite mye på bilen?

– Ja, det gjør det, og hvis man burner mye, så blir det kostbart.

– Likevel skal du utpå banen igjen?

– Ja, jeg håper å få brukt opp alle dekkene jeg har med, sier Per-Kristian Holt.

En raggar med raggarbil

En annen haldenser som gledet seg over å kunne burne lovlig, var Martin Bakken.

24-åringen har vært med på burnout før, og bilen hans vekker oppsikt både på og utenfor banen.

Martin Bakken fra Halden deltok på Veng Burnout på Veng under Grensetreffet 2016 med sin 1964 Mercury.

Martin Bakken fra Halden deltok på Veng Burnout på Veng under Grensetreffet 2016 med sin 1964 Mercury. Foto:

– Dette er bruksbilen min. Folk glaner veldig når jeg kommer kjørende, sier Bakken om sin 1964 Mercury.

Han liker raggarstilen.

– Dette er en pilsnerbil, en raggarbil. Jeg er oppvokst med amcar, så jeg har alltid likt gamle biler, forteller han.

– Moro å herje lovlig

Det er ikke mange muligheter man har til burne siden det er ulovlig. Når det likevel er lovlig under Grensetreffet, er det fordi arrangøren har søkt om og fått tillatelse til det.

– Det er moro å være med siden man kan burne og herje så mye man vil uten å måtte tenke på politiet, sier Bakken.

I likhet med Holt er Bakken klar over at aktiviteten koster penger.

– Det blir dyrt hvis man burner mye. Det går særlig hardt utover dekkene, sier han.

600 hestekrefter

Mercuryen har originalt 250 hestekrefter og 6 liters motor under panseret.

Bakken har byttet og bygd om bilen slik at den blir sånn som han vil ha den.

– Nå har jeg en 9,2 liter og 600 hestekrefter, forteller han.

Han skrur og gjør alt selv, og med fortsatt to par dekk igjen (man skifter bare bakdekkene), er Bakken klar for flere runder, mer røk og enda mer svidd gummi på Sørlifeltet.

Det handler om å lage mest mulig røk og lyd når man burner. Grensetreffet premierte de tre beste torsdag kveld.

Det handler om å lage mest mulig røk og lyd når man burner. Grensetreffet premierte de tre beste torsdag kveld. Foto:

NAF på plass

Busser, lastebiler, biler og sperrebånd holder publikum unna burningbanen.

Området på parkeringsplassen der Nettbuss har sine lokaler på Sørlifeltet, er fullt av folk og biler som skal burne. I tillegg er begge sider av Svinesundveien tettpakket med publikums biler.

Midt i folkemengden står et gult telt med NAF på, og ved siden av den kjente Bråstoppen.

– Vi vil være med på slike arrangement som dette både for å være synlige, og for å markere at sikkerhet er viktig, sier Paul Næverlid.

Han er tillitsvalgt i NAF Follo og hjelper NAR Halden med gjennomføringen av arrangementet.

NAF var til stede med blant andre Paul Næverlid (t.v.) og Tore Hem.

NAF var til stede med blant andre Paul Næverlid (t.v.) og Tore Hem. Foto:

– Ikke la noe ligge løst i bilen

Bråstoppen gir passasjeren en følelse av hvordan det er å krasje i 10 km/t. Mange får en vekker av å prøve.

NAF har også med seg to vekter som viser hvor mye man veier dersom man krasjer i 40 km/t og 80 km/t.

– Det er voldsomme krefter i sving under et bilkrasj. Statistikken viser at det oppstår nesten like mye skader fra løse gjenstander i bilen som fra selve krasjet. Derfor har vi mye fokus på å pakke bilen riktig og ikke ha løse gjenstander liggende i for eksempel baksetet, sier Næverlid.

– En ulykke kan skje selv om man bare skal en liten tur på butikken, og en brusboks er livsfarlig dersom den fyker gjennom bilen i 70 km/t, påpeker Næverlid.

Artikkeltags