Svein ble skuffet over hybriden – byttet til dieselbil i stedet

RA PLUG-IN HYBRID TIL DIESEL: Svein Andreas Isaksen kjøpte seg ny ladbar hybrid for halvannet år siden. Nå kjører han diesel igjen, og kunne ikke vært mer fornøyd.  Foto: Privat / Broom

RA PLUG-IN HYBRID TIL DIESEL: Svein Andreas Isaksen kjøpte seg ny ladbar hybrid for halvannet år siden. Nå kjører han diesel igjen, og kunne ikke vært mer fornøyd. Foto: Privat / Broom

Av

Å kjøpe ny bil i dag er ikke like enkelt som det var for bare noen få år siden. Utviklingen av elektriske drivlinjer har skutt fart, samtidig som politikerne innfører goder for el- og hybridbilene.

DEL

Det er rett og slett mange som lurer på hvilken drivlinje man bør velge ved kjøp av ny bil i dag.

Svein Andreas Isaksen er blant dem som har kjørt dieselbil i mange år, før han i 2016 valgte å kjøpe en splitter ny ladbar hybrid. Nærmere bestemt en Volkswagen Passat GTE.

– Det var knyttet litt usikkerhet til dieselmotoren i markedet. Politikerne snakket om både høyere avgifter og bruksforbud, som vi har hatt noe av her i Bergen på vinterstid. Derfor tenkte jeg å prøve noe nytt, og valgte til slutt å handle en ny Passat GTE, forteller 37-åringen, til Broom.no.

Skuffet

Svein Andreas forteller til Broom at den nye ladbare hybriden ikke sto helt til forventingene.

– Det var litt plunder med bilen, som visstnok er en greie på GTE-versjonen. I tillegg var forbruket høyere enn tilsvarende dieselbil på langturer. Det er i det hele tatt mer styr med en ladbar hybrid. Den må lades hver dag for å holde et lavt forbruk, og kjøringen må planlegges mer, sier han, og legger til at han ble skuffet over totalopplevelsen.

I januar i år, halvannet år etter innkjøpet av den nye hybriden, valgte derfor 37-åringen å selge bilen. Det skulle også vise seg å by på en overraskelse.

Tungsolgt

– Da jeg kjøpte bilen, ble jeg fortalt at denne var fremtidsrettet, og at den skulle være attraktiv og lett å selge igjen. Det slo jo helt feil, og jeg ble sjokkert da jeg skulle selge den. Bilen var tungsolgt, og jeg måtte langt ned i pris. Veldig overraskende med tanke på at bilen var dønn strøken og godt påkostet, forteller Svein Andreas.

Han tror mye av årsaken er veksten blant rene elbiler, og at ladbare hybrider av flere blir sett på som en mellomløsning i markedet.

Samtidig legger han til at den ladbare hybriden fungerer veldig godt hvis man kun kjører småturer, og innstiller seg på å lade ofte.

Kjempefornøyd med ny dieselbil

I dag kjører Svein Andreas en 2017 modell Volkswagen Tiguan R-line, med 2-liters dieselmotor på 190 hk. Han forteller at han aldri kunne vært mer fornøyd.

– Kort oppsummert er det et mer forutsigbart bilhold. Til mitt bruk er den nye dieselbilen også rimeligere å drifte fremfor hybriden. Spesielt på langkjøring er forbruket lavere med bilen jeg har nå. Også slipper jeg å tenke på å lade bilen hele tiden.

– Er det noe du savner med den ladbare hybriden?

– Egentlig ikke. Den er fin å ha til småkjøring, med totalt sett foretrekker jeg absolutt diesel, sier en fornøyd Tiguan-eier, som også har firehjulstrekk på den nye bilen.

Artikkeltags