Samme vare, samme butikk - prisforskjell: 251 prosent

DYR EMBALLASJE: Løk i strømpe kostet 251 prosent mer enn løk i løsvekt i en av butikkene vi sjekket.

DYR EMBALLASJE: Løk i strømpe kostet 251 prosent mer enn løk i løsvekt i en av butikkene vi sjekket. Foto:

Av

Vi fant prisforskjeller på 70-250 prosent på visse matvarer - i samme butikk.

DEL

(Nettavisen) Joda, det spiller en rolle hvilken butikk du handler i. Forrige uke var Rema 1000 billigst, selv om det sjelden skiller mer enn et par tiere mellom billigkjedene i våre ukentlige pristester.

Men for mange varer gir det langt større utslag hva slags emballasje du velger. En liten prissjekk onsdag ettermiddag viste at samme vare kan variere med opptil 251 prosent avhengig av emballasjen.

På Kiwi i Oslo sentrum fant vi løk i løsvekt til kr. 9,90. Kiloprisen for to løk i strømpe i samme butikk var kr. 34,75. Samme mønster fant vi i alle de tre butikkene vi undersøkte.

En annen vare der prisforskjellen er enorm, er smør- og smørbaserte produkter som Bremykt. Mens smør i 250-grams pakke hadde kilopris 115,60 kr. på Rema 1000, kostet samme vare kr. 62,80 per kilo dersom du valgte halvkilospakken.

På Coop Prix kunne vi kjøpe 500 gram Bremykt (34,90) til kilopris 69,80 - pakken med 250 gram (til 29,90) hadde kilopris 119,60 kr.

Knekkebrød er en annen vare der volumet har mye å si. På Rema 1000 fant vi Wasa Havre i to ulike pakker. Den lille, 300 gram, kostet 17,90 kr, mens dobbeltpakken (600 g) kostet kr. 25,70. Prisforskjellen er kr. 7,80, som altså betyr at du betaler mindre enn halvparten for den andre pakken i dobbeltpakken.

Lik kilopris fra leverandør

Det er de store smørpakkene som er priset rimelig, viser forklaringen fra produsent Tine:

- Det er ikke Tine som setter priser i butikkene, men vi vet at 250 gram er priset «mer normalt» og at 500 gram derimot er priset veldig rimelig i mange av kjedene. Differansen i kilopris på meierismør, på henholdsvis 250 gram og 500 gram, er på cirka 4 prosent ut fra Tine, sier Ole Martin Buene, innholdsprodusent og kommunikasjonsrådgiver Tine, til Nettavisen Økonomi.

BILLIG OG DYRT: Mens smør i 250-grams pakke hadde kilopris 115,60 kr. på Rema 1000, kostet samme vare kr. 62,80 per kilo dersom du valgte halvkilospakken. Vi fant liknende kiloprisforskjeller i alle butikkene vi sjekket.

BILLIG OG DYRT: Mens smør i 250-grams pakke hadde kilopris 115,60 kr. på Rema 1000, kostet samme vare kr. 62,80 per kilo dersom du valgte halvkilospakken. Vi fant liknende kiloprisforskjeller i alle butikkene vi sjekket. Foto:

Dagligvarekjedene selv forklarer prisforskjellene slik:

- Noen produkter er hardt presset i pris i markedet, og vi setter ned prisen til laveste pris hos oss. Derfor vil enkelte produkter kunne ha lavere enhetspris, sier Frederik Jahr, kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Kiwis Kristin Aakvaag Arvin hevder at det er konkurransen som fører til at enkelte varianter blir presset ned i pris:

- De får det vi kaller kunstig lave priser. Vårt prinsipp er at enhetsprisen skal være lavere på den minste pakken, mens kilo-/literprisen er lavere på større pakker.

PRISPRESS: - Markedsprisen spiller inn. Dessuten blir produkter som er med i pristester presset ekstra mye ned i pris, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

PRISPRESS: - Markedsprisen spiller inn. Dessuten blir produkter som er med i pristester presset ekstra mye ned i pris, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

- Lurt å kjøpe stort

Løk har fått kunstig lav pris, hevder Arvin.

- Løken som selges i løsvekt er usortert, mens løken i strømpe har helt andre krav til utseende og størrelse. Det er viktig å understreke at løken i løsvekt skal ha like god kvalitet, selv om størrelse og utseende har større variasjoner.

Kommunikasjonssjef i Harald Kristiansen i Coop fremhever at forskjellene i produksjonskostnad er små:

- Når det gjelder Bremykt i 250g-pakke, er det for produsenten lite prisforskjell. Storforpakninger er billigere enn de små, men produksjonskostnadene er ganske like.

Pristester presser enkeltprodukter ned i pris, mener han:

- Noen forpakninger er det mer konkurranse på. Markedsprisen spiller inn. Dessuten blir produkter som er med i pristester presset ekstra mye ned i pris. Men det er uansett lurt å kjøpe store forpakninger av det du enten bruker mye av eller som har lang holdbarhet. Det er ikke alltid lett å se logikk i prissetting. Det vi som regel får kjeft for, er når store forpakninger er dyrere enn små.

Artikkeltags