Halden-firma jobber for billigere lading av elbiler

TESLA-TEST: eSmart har blant annet brukt sin egen elbil i forskningen.

TESLA-TEST: eSmart har blant annet brukt sin egen elbil i forskningen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Hva om elbilen din lader seg opp selv på den tiden av døgnet når strømprisen er lavest?

DEL

Selskapet eSmart Systems har vært med på et treårig prosjekt for å gjøre lading av elbiler mer tilgjengelig og billigere for folk flest.

Bilen bestemmer selv

– Gjennom det treårige ChargeFlex-prosjektet har eSmart Systems og prosjektpartnerne bevist at dagens infrastruktur og kapasitet kan utnyttes bedre med ny teknologi, skriver Halden-firmaet i en pressemelding.

Ambisjonen har vært å gi bedre utnyttelse av nettet, slik at ladekapasiteten for elbiler øker – som igjen gjør lading mer tilgjengelig og billigere for folk flest.

Når flere og flere går over til elbil, vil en naturlig konsekvens være at behovet øker for å bygge ut strømnettet. Men eSmart har tenkt annerledes. I stedet for utbygging, er tanken å utnytte fleksibiliteten i den ledige kapasiteten i dagens nett på en mer effektiv måte.

– Ved å bygge ut ladekapasitet uten å investere i infrastruktur kan tilbydere sette opp flere ladepunkter og tilby mer lading. For sluttbrukere vil det bety at man kan lade elbilen sin hjemme med visshet om at strømregningen ikke blir høyere enn den må være. Ladingen legges til det tidspunktet der strømprisen din er lavest. Dette er mulig takket være ChargeFlex, forklarer prosjektleder og direktør for forretningsutvikling hos eSmart Systems, Tina Skagen.

NYTTIG: Dette er ekstremt nyttig lærdom for dem som driver med elbiler og energi, mener prosjektleder og direktør for forretningsutvikling hos eSmart Systems, Tina Skagen.

NYTTIG: Dette er ekstremt nyttig lærdom for dem som driver med elbiler og energi, mener prosjektleder og direktør for forretningsutvikling hos eSmart Systems, Tina Skagen. Foto:

Kan øke med over 40 prosent

Hovedmålet for prosjektet var å øke slik kapasitet med 25 prosent.

– Forskningen som er gjort viser at all styring av lading gir økt kapasitet, og at smart styring øker kapasiteten med hele 43 prosent. Det er et viktig resultat, sier Knut Johansen som er administrerende direktør ved eSmart Systems.

eSmart Systems har forsket på lading av elbil ved sin egen ladeplass ved kontorbygget på Remmen. En stor del av arbeidet har gått ut på å forutse elbilens ladebehov, blant annet sett i forhold til været og solas produksjon av varme.

NYE JOBBER: – Ny teknologi skaper nye arbeidsplasser, samtidig som utnyttelse av ressurser og kapasitet er bra av bærekraftighetshensyn, sier Knut Johansen, administrerende direktør ved eSmart Systems.

NYE JOBBER: – Ny teknologi skaper nye arbeidsplasser, samtidig som utnyttelse av ressurser og kapasitet er bra av bærekraftighetshensyn, sier Knut Johansen, administrerende direktør ved eSmart Systems. Foto:

Prosjektresultatene inngår som deler av produktet Connected Prosumer, et dataprogram (software) som gir oversikt over og mulighet for styring av energiressursene.

Prosjektets leder Tina Skagen mener at forskningsresultatene deres bidrar til å forstå mulighetene som ligger i bedre utnyttelse av det som allerede finnes. Hun mener også at dette er ekstremt nyttig lærdom for dem som jobber med elbiler, lading og energi, og for verden for øvrig i bærekraftighetsperspektiv.

Prosjektet startet opp i 2015 og har vært et samarbeid mellom åtte partnere, deriblant Halden-bedriftene eSmart Systems og Smart Innovation Norway

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags