«Det er vanskelig å forestille seg fullt ut hvor viktig plasseringen av en ny stasjon er for Haldens framtid»

AVGJØRENDE: Fred Voldset mener beslutningen om hvor jernbanestasjonen i Halden skal ligge er en ekstremt avgjørende beslutning for Haldens framtid.

AVGJØRENDE: Fred Voldset mener beslutningen om hvor jernbanestasjonen i Halden skal ligge er en ekstremt avgjørende beslutning for Haldens framtid. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

MeningerDet er overveiende sannsynlig at Intercity utbyggingen gjennom Østfold fullføres med sentrumsnære stasjoner i Moss, Fredrikstad og Sarpsborg, i tråd med Samferdselsdepartementets føringer. Argumentene mot har handlet om rasering av eksisterende bebyggelse og fornuften i en rett linje til Sverige og Europa.

Gode argumenter til tross: Stasjonene blir bygget i byene. Erkjennelsen av at fremtidens attraktive områder og byer blomstrer rundt knutepunkter har veid tyngre. De har bestemt seg, og i Fredrikstad og Sarpsborg snakkes det nå stadig høyere om byregionen nedre Glomma. Den er 5 ganger større enn Halden.

Halden er mer uavklart og jeg vil anta motkreftene til sentrumsnær stasjon vil ha samme argumenter her. Ordfører Edquist er tidligere sitert på at fremtidig jernbanes gang gjennom byen blir den viktigste beslutningen for Halden i hans levetid. Det mener jeg han har rett i. Jeg tror sågar han er for forsiktig, og at dobbeltsporet og ny stasjons plassering vil få betydning for fremtidige generasjoner haldensere i en størrelsesorden det fullt ut er vanskelig å forestille seg.

Intercityutbyggingen handler først og fremst om å koble seg på et arbeids- og bostedsmarked av helt andre dimensjoner og med helt andre muligheter enn de vi ser i dag. Godsoverføringspotensialet prioriteres sekundært.

Jeg tror våre nabobyer i nord har sett dette, og at de nå arbeider for å gripe mulighetene som kommer. Fredrikstad har kommet lengst, og fikk så sent som i fjor Statens pris for Norges mest attraktive by, bl.a. med gratis byferge og tung satsing på sentrum.

Attraktiv for dagens og fremtidens beboere, som om få år, som direkte følge av ny bane og stasjon, i stadig større grad kommer til å bli første generasjons østfoldinger. 

Med denne utviklingen langs sporet fra Oslo og sydover, tror jeg dessverre en lokalisering helt frigjort fra Halden og sentrum vil kunne virke negativt for Halden, i det som bør vurderes i et generasjonsperspektiv.

En stasjon ute ved f.eks. E6 vil i første omgang kanskje virke som en god løsning. Utfordringene med eksisterende sentrumsbebyggelse og arealkrevende dobbeltspor forsvinner. I tillegg kan en tilbringertjeneste med buss/bane(?) sørge for en link til byen.

Dessverre er jeg redd en slik løsning vil gjøre Halden mindre attraktiv for næringsutvikling og fremtidige beboere enn Østfoldbyene nærmere Oslo, der en blanding av næring, boliger, butikker, kaféer og aktiviteter blir liggende i gangavstand til jernbanestasjonen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags