(Nettavisen) Både Meny og Coop kjører denne uken 10-kroners marked. De to supermarkedkjedene har hatt kjørt kampanjer med kronersmarked parallelt i flere år. Dette til tross for at Meny eies av Norgesgruppen og Mega av Coop, og kampanjene planlegges mange måneder i forveien.

Økonomiprofessor, Øystein Foros, ved Norges Handelshøyskole understreker at det ville blitt ansett som ulovlig prissamarbeid om Meny og Coop koordinerte kampanjene.

– Inntrykket er at dette har supermarkedene drevet med lenge. Dette er deres taktikk i priskonkurransen, sier Foros.

Istedenfor å følge lavpriskjedene, Extra, Kiwi og Rema 1000, finner supermarkedkjedene enkeltvarer som er billigere, sier eksperten. Han mener konkurrentene innen supermarkedsegmentet følger kampanjene til hverandre med argusøyne.

– Det er deres bidrag i priskonkurransen, sier han.

Kampanjene legges til etter høytidene

Kommunikasjonssjef, Harald Kristiansen, i Coop Norge opplyser til Nettavisen at det tar mellom ett til to år fra priskampanjen er planlagt internt til den kjøres i butikken. I denne fasen planlegges blant annet markedsføringsstrategier og promotering i kundeavisen.

Kristiansen sier at det krever god planlegging for å ikke gå tom for varen gjennom tilbudskampanjen.

– Det er ingenting som er så irriterende for kundene som at det er tomt for tilbudsvaren når de ankommer butikken, sier han.

Kristiansen forteller at 10-kroners markedene er kunde- og sesongdrevet.

– Vi setter kundene våre først, og etter sommerferien og andre ferie og høytider vet vi at lommeboka kan være ekstra tynn, og derfor legger vi ofte kampanjene til disse tidspunktene.

Dermed er det ikke tilfeldig at Coop kjører 10-kroners marked akkurat nå. Kristiansen opplyser at det henger sammen med høstferien.

– Kjedene konkurrerer om de samme kundene, og derfor blir det slik at kampanjene som flere kjører hyppig gjennom året ofte kommer på samme tid hos de ulike kjedene.

Bare i år har Meny og Mega hatt tikronerskampanjer etter juleferien, påskeferien og sommerferien.

Nettavisen har stilt spørsmål til Meny om hvor lenge i forveien kampanjene planlegges? Hva som er avgjørende for at en kampanje blir til? Og hva som er årsaken til at Meny og Coop ofte kjører kampanjene samtidig?

– Vi kan ikke svare i detalj på spørsmålene dine, da dette er konkurransesensitivt, og i strid med konkurranseloven, skriver Nina Horn Hynne, kommunikasjonssjef i Meny, i en e-post til Nettavisen.

Supermarkedene tar et prispåslag på ti prosent

Dagligvareekspert, Odd Gisholt, mener supermarkedene har blitt ganske drevet på tilbudskampanjene. Han sier at Meny og Coop er kjent for å ta et prispåslag på ti prosent mer enn lavpriskjedene. Det viser også Nettavisens pristester, der prispåslaget har vært på mer enn femten prosent.

En nylig prissammenligning av Coop Hjemlevering, Meny og lavpriskjeden Oda, viste prisdifferanser opp mot 40 prosent på enkelte varer.

– For å kompensere for prispåslaget slår de til med 10-kronersmarkedene, sier Gisholt, og oppfordrer til å være skeptiske ettersom kjedene også lager egne forpakninger til kampanjene. Likevel mener han at mange av tilbudene er gode. Det har også Nettavisens pristester vist.

Økonomiprofessor, Tor Wallin Andreassen, ved Norges Handelshøyskole har tidligere uttalt til Nettavisen at prispåslaget på identiske matvarer hos supermarkedene, er å betegne som «idiotskatt».

Wallin Andreassen fremhevet blant annet at Meny over tid har bygget seg opp som en Rolls Royce innen dagligvaresektoren. Imaget har gjort det mulig for kjeden å ta det han kaller idiotskatt.

Imidlertid er Gisholt tydelig på at kampanjene ikke er et koordinert samarbeid, som ville brutt bestemmelsene i Konkurranseloven.

– Mitt inntrykk er at varene i kampanjene er spredd innenfor alle kategoriene. De store kjedenes ledelse og innkjøpsavdelinger er flinke til å vite hva kundene reagerer på, og gir dermed leverandørene noe ved døren.

Gisholt mener kampanjene er en tydelig markør og kommunikasjon mot lavpriskjedene om at de konkurrerer om kundene.