Gå til sidens hovedinnhold

«Den hvite dame» trenger din hjelp

Artikkelen er over 5 år gammel

I sommer blir det spøkelsestilstander på festningen ti kvelder til ende.

Da uroppføres familiemusikalen om Den hvite dame.

Kveldsforestillinger

– Da jeg skulle starte kafeen Den gamle Kommandant i indre festning, leste jeg veldig mye om historien til bygningen spesielt og festningen generelt. Underveis hørte og leste jeg tre historier om Den hvite dame, og da jeg fant ut at hun faktisk hadde bodd på kvistværelset i den gamle kommandantboligen, tok ideen om å lage en musikal sakte form, forteller prosjektleder Marita Rognøy.

Hun har startet Fredriksten kulturproduksjoner SA sammen med ektemannen Aasmund Kaldestad og danser og haldenser Sverre Magnus Heidenberg. Det er de som står bak sommerens kulturelle storsatsing på festningen.

– Vi skal bygge en treetasjes scene ved kanongarasjene og lage tribuner til 480 publikummere. Premieren er 4. august, og alle de ti forestillingene begynner kl. 23, sier Rognøy.

Kunstnerisk team på øverste hylle

Med seg på laget har hun regissør Thomas Glans, manusforfatter Hanne Hagerup, komponistene Matthew Reeve og Aasmund Kaldestad, scenograf Ida Fredriksen, kostymeansvarlig Lillian Baur og produsent Ann Kristin Andersen.

– Når vi først skal gjøre dette, har vi vært fast bestemte på å gjøre det bra. Derfor har vi valgt fra øverste hylle når det gjelder å sette sammen det kunstneriske teamet, sier Rognøy.

Lillian Baur jobber vanligvis med kostymer på Den Norske Opera. Nå trenger hun haldensernes hjelp til å kle opp skuespillerne i musikalen Den hvite dame på festningen.

Trenger hjelp av haldenserne

– Jeg trenger stoffer, bunadssko eller lignende, høye støvler til herre og snørestøvletter. Det kan være lin, bomull, sateng eller andre tekstiler dere ikke trenger. Kjoler, laken, gardiner, blonder, blomster, ruter. Aller helst i duse farger, sier Lillian Baur.

Hun har hele ansvaret for kostymene til musikalen Den hvite dame med god hjelp av Christina Helene Bergh. Årstallet er 1820, men Baur påberoper seg retten til kunstnerisk frihet.

– Vi må lage alt selv med unntak av uniformer, og vi har et budsjett vi må holde. I oppstartsåret må vi derfor være kreative. Vi lager ikke helt korrekte kostymer, men leker oss med perioden når det kommer til farger og stoffer. Allerede neste år håper å oppgradere slik at vi har komplette kostymer til alle i alle scener, sier Baur.

– Med og skaper noe nytt

Hun har jobbet som påkleder for Opera Østfold under de to siste operaoppsetningene, og hun har et godt øye til omgivelsene.

– Det er så flott her. Jeg elsker festningen, og jeg kunne jo ikke si nei til å være med på dette. Når man jobber på denne måten, møter man mange dedikerte og engasjerte mennesker som ikke jobber etter klokka.

– Det gjør man ofte på institusjoner hvor pasjonen for det man driver med ikke alltid er like sterk. I tillegg er dette nybrottsarbeid, og selv om man ikke får betalt for innsatsen, er det å være med på å skape noe nytt, belønning i seg selv, sier Baur.

80 kostymer og 2000 timer

Med seg på laget har Lillian Baur fått seks elever ved Glemmen videregående skole i Fredrikstad.

De går andre året på søm og design og skal hjelpe til med å sy blant annet kjoler til tjenestepiker og gjester i selskap.

– Det er til veldig stor hjelp for meg. Jeg regner med at jeg alene kommer til å bruke rundt 400 av totalt 2000 timer på de cirka 80 kostymene, sier hun.

Haldensere som har stoffer eller skotøy de kan avse til musikalen, kan levere det på Den gamle kommandant i indre festning.

 

Kommentarer til denne saken