Du vil ikke tro hvordan denne bilen ser ut nå

Før: Slik var Morten Svangs 37-modell Nash Lafayette cab før han begynte å restaurere den hjemme i garasjen på Ystehede.

Før: Slik var Morten Svangs 37-modell Nash Lafayette cab før han begynte å restaurere den hjemme i garasjen på Ystehede.

Artikkelen er over 4 år gammel

Det har tatt noen tusen timer med jobb, men resultatet taler for seg selv.

DEL

Morten Svang kjøpte bilen full av rust for 15 år siden. Nå har den gjennomgått en ekstrem forvandling i anledning Grensetreffet.

BILDER: Se den utrolige forvandlingen

Han skal konkurrerer med 18 andre i Cars and Parts Project Car Challenge 2015 er et lokalt arrangement arrangert av Street & Cruisin Club Halden 9.august.

Rusthaug som skinner

Morten Svang er snart ferdig med en 37-modell Nash Lafayette cab, som er laget som en streetrod.

– Det var mye jobb, men jeg måtte ha den. Det har tatt tid å få den ferdig, men det har å gjøre med tid og penger, sier Morten Svang, som ikke har summert verken antall timer eller kroner.

– Kona har oversikten. Det har blitt noen tusen timer. Hva det har kostet vil jeg ikke ut med, sier han med et lurt smil.

Bildet: Før og etterbildene taler for seg selv.

Har laget mange deler selv

Morten Svang opplyser at han ville ha en moderne bil og en custom med gammelt utseende, slik at formen på karosseriet er holdt originalt.

– Men det er en del som ikke er originalt. Det har blitt mange deler og ting som jeg har laget selv, men jeg klarer ikke å stoppe når jeg er i gang, sier Svang.

Modernisering

Resultatet viser at han er en dyktig platearbeider og verktøymaker. Han har blant annet fjernet dørhengsler og dørhåndtak.

I motorrommet med en 350 Chevrolet har han laget utlufting på sidene, beholdere for bremsevæske og holder til pluggledninger. Det er også beholder til spylervæske, ettersom Svang har montert vindusspylere på 37-modellen.

Bildet: Morten Svang gleder seg til at bilen er ferdig til bruk. Foto: Jan Erik Sørlie.

Stolt: Morten Svangs 37 Nash Lafayette cab vil helt sikkert vekke oppsikt på veien. – Selv er jeg kjempefornøyd både med utseende og jobb, sier han.

Stolt: Morten Svangs 37 Nash Lafayette cab vil helt sikkert vekke oppsikt på veien. – Selv er jeg kjempefornøyd både med utseende og jobb, sier han. Foto:

Fjernet svigermor

Opprinnelig var denne utgaven av Nash Lafayette kabriolet utstyrt med en såkalt svigermorsluke bak. Den er fjernet.

– Jeg har gjort om til bakluke. Når caben legges ned blir den plassert i et rom mellom bakluka og baksetet, som vippes opp. Det ble en trang prosess, men jeg fikk det til. Ingenting av caben synes når baksetet er på plass igjen, forteller Morten Svang.

Bildet: Morten Svang har montert klokke med girindikator i sin 37-modell Nash Lafayette cab. Foto: Jan Erik Sørlie.

Ferdig jobb: Morten Svang har montert klokke med girindikator i sin 37-modell Nash Lafayette cab.foto: Jan Erik Sørlie

Ferdig jobb: Morten Svang har montert klokke med girindikator i sin 37-modell Nash Lafayette cab.foto: Jan Erik Sørlie Foto:

Noen detaljer gjenstår

Bilen er full av detaljer både ut- og innvendig.

Den er blant annet utstyrt med blinklys og bensinlokk under skiltholderen bak. Innvendig er det montert klokke med girindikator, varmereguleringsspak i askebeger og egenkomponert rattstamme.

– Jeg har noen små detaljer igjen. Blant annet grubler jeg på hvor jeg skal plassere skiltet foran. Dessuten må jo bilen godkjennes for å kjøre på veien, sier Morten Svang.

Vil vekke oppsikt

Når den klar for det, så vil den helt sikkert vekke oppsikt.

– Selv er jeg kjempefornøyd både med utseende og jobb, men jeg er samtidig litt mettet. Jeg gleder meg mest til å bli ferdig enn å bruke den, sier han.

19 deltakere

Årets deltakere i Cars and Parts Project Car Challenge er:

  1. Jon Terje Mellomseter – 64 Chevrolet Impala
  2. Lars-André Aarum Eilertsen – 48 Chevrolet Pick up
  3. Trond og Aid-Evy Eilertsen – 35 Nash Lafayette
  4. Roar Suther – 59 Cadillac
  5. Øystein og Patrick Røsnæs -75 Ford Mustang II
  6. Heine Heggen – 75 Chevy Pick up
  7. Christian Lasken – 79 Chevrolet Malibu Wagon
  8. Ole Olsen – 67 Pontiac Wagon
  9. Frank Johansen – 74 Chevrolet Camaro
  10. Atle Sjødal – 51 Ford Lead sled
  11. Dag og Bjørn Svendsen – 56 Dodge Kingsway
  12. Hans-Petter Holberg – 67 Chevrolet
  13. Espen Knudsen – 83 Pontiac Firebird
  14. Truls Elias Vinje – 74 (70) Chevrolet Camaro
  15. Lars Ivar Eng – 41 Cadillac
  16. Morten Svang – 37 Nash Lafayette cab
  17. Dag-Kenneth Svendsen – 76 Chevrolet Blazer
  18. Sverre Berget – 71 Pontiac Firebird
  19. Inger-Lise Pettersen og John Oliver Hansen – 54 Chevrolet Bel Air.

Artikkeltags