Gå til sidens hovedinnhold

Brexit-effekt på Sørlifeltet: – Det mest spennende i vår tid

Artikkelen er over 1 år gammel

I tre år skal KGH drifte det britiske tollakademiet. Opplæring i nye tollsystemer er nødvendig når britene skal ut av EU.

– Hvor stort det er for oss? Jeg vil si at det er det mest spennende prosjektet i vår tid. For KGH er dette stort, sier key account manager i KGH Customs Services Norge og tidligere ordfører Thor Edquist.

Stor overgang

I 2016 stemte britene for å løsrive seg fra EU i en folkeavstemning. Fra midnatt 1. januar innføres toll- og grensehåndtering for alle transporter mellom EU og Storbritannia.

Dette skjer uansett om avtaler, som for eksempel en frihandelsavtale, er undertegnet eller ikke. Hvis ingen frihandelsavtale er inngått vil det bli toll, inntil 15 % eller mer, på de fleste varer.

– Dette vil ha enorm betydning for kunder både i EU og i Norge. For å unngå lange køer ved grenseovergangene er det viktig at tollhåndteringen blir effektiv. Men det haster, det er veldig mye som gjenstår og dagene fram til nyttår går fort. Mange har tenkt at dette ikke blir noe av, men nå er det alvor, sier Edquist.

Det er stor mangel på både kapasitet og kunnskap om Brexit. Bare i UK trengs det rundt 50.000 tollbehandlere og tolleksperter til å håndtere de over 350 millioner nye tollhandlinger som kreves i forbindelse med Brexit.

Edquist forklarer hvorfor KGH har en rolle i Brexit.

Vi har en sentral rolle, mye fordi vi er vant til et høyt trykk i mange land langs grensa til EU. Vi tar med oss den kompetansen til England. Vi skal drifte det digitale tollakademiet, UK Customs Academy, for den britiske regjeringen, hvor både tollpersonell og næringsliv kan utdanne seg i tollspørsmål. Det er en treårskontrakt. I tillegg jobber vi mot store norske kunder til og fra Storbritannia som får en ny hverdag fra 1. januar, sier Edquist.

Les også

– Netthandel en større trussel enn grensehandel

Ekstra utfordringer med korona

Helene Aspli, senior advicer group risk and compliance hos KGH i Halden, jobber nå direkte mot Storbritannia og Brexit. Og koronaepidemien gjør arbeidet ekstra spesiell.

– I anledning Brexit bygger vi opp en avdeling i Strömstad der vi skal ansette 10–15 personer, og vi skal ha en avdeling i Göteborg. I tillegg ansetter vi i første omgang 100 personer i England.

– Mye av jobben min er også å opprette lager og få tillatelser i England. Vi må hjelpe kundene våre slik at de ikke blir stående i kø ved nyttår, sier Aspli som legger til at det også er opprettet avdelinger i Tyskland og Belgia i anledning Brexit.

Fra 1. september ble Strömstad og Halden-firmaet KGH Customs Services en del av AP Moller-Maersk-familien, som står for 25 prosent av all internasjonal sjøtransport. Her skal KGH fortsette å utvikle seg som eget konsern, og har allerede vokst fra å være i 12 til 20 land etter oppkjøpet.

Rådgiver for regjeringen

Lars Karlsson er KGHs internasjonale tollekspert, og han er nå bl.a. rådgiver for den britiske regjeringen i tollspørsmål i forbindelse med Brexit.

KGH har også jobbet for både Verdensbanken og FN med å lage bedre tollsystemer i land med ekstreme køer på grensen, som Brasil og Dubai.

– Brexit er en stor omveltning i vår bransje, i tollverdenen er det noe av det største som har skjedd. Det er gøy at KGH med vår kompetanse har en så sentral rolle, sier Thor Edquist og avslutter med at KGH merker økt pågang fra norske firmaer, som nå må innse at Brexit faktisk skjer fra nyttår.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.